Twórca hiphopowy jako artysta intermedialny: άοιδός, vates, performer
PDF

Słowa kluczowe

intermedialność
hip-hop
Łukasz Rostkowski
literatura
poezja ustna
intermedia
hip hop studies
literature
oral poetry

Jak cytować

Mastalski, A. S. (2013). Twórca hiphopowy jako artysta intermedialny: άοιδός, vates, performer. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 5, 136–151. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1477

Abstrakt

Hip-hop artist as an intermedial artist: άοιδός, vates, performer

This paper will analyze the hip-hop art composition as an intermedial structure created from such elements as: musical text, post-typographic orature and visual image, in which the postmoderm poetics is linked with elements of archaic oral culture. Its connection allows the author to exceed the limits of the contemporary “high” art and create the common text-reality which mediates between the sender and the receiver. In the paper I will also analyze the intratextual persuasive mechanisms and rhetorical strategies which allow the rap artist to present his own vision of the world to the listener. The analysis is based on the works of Łukasz Rostkowski (stage name L.U.C.), especially the album 38/89 Understanding Poland.

PDF

Bibliografia

Balcerzan E. (2000), W stronę genealogii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Bielik-Robson A. (2008), „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Błaszczak E., Pospolite Ruszenie. Pokolenie remontu odkaża bloki, „Metro”, online: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10468075,Pospolite_Ruszenie__Pokolenie_remontu_odkaza_bloki.html (dostęp: 24.01.2012).
Zobacz w Google Scholar

Bradley A. (2009), The Book of Rhymes. The Poetics of Hip Hop, New York.
Zobacz w Google Scholar

Burkert W. (2006), Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. L. Trzcionkowski, Krakow.
Zobacz w Google Scholar

Burzyńska A., Markowski M.P. (2007), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Burzyńska A. (2006), Anty-teoria literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Curtius E.R. (1997), Literatura europejska a łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Derrida J. (1975), Pismo i telekomunikacja, przekład J. Skoczylas, „Teksty”, nr 3.
Zobacz w Google Scholar

Derrida J. (1986), Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, tłum. M. Adamczyk, „Pamiętnik Literacki” LXXVII, z. 2.
Zobacz w Google Scholar

Direve J. (2003), Słowo i władza w kulturze oralnej, przeł. A. Kędzierska, [w:] Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów, opr. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Evans V. (2009), Leksykon językoznawstwa kognitywnego, przeł. M. Buchta, M. Cierpisz, J. Podhorodecka, A. Gicała, J. Winiarska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Fliciński P. (2008), Wójtowicz S., Hip-hop słownik, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Frank P. (2005), The Arts in Fusion: Intermedia Yesterday and Today, [w:] Intermedia: Enacting the Liminal, ed. H. Breder, K.-P. Busse, Dortmund.
Zobacz w Google Scholar

Freudenberg O.M. (2005), Semantyka kultury, red. nauk. D. Ulicka, wstęp W. Grajewski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Gadamer H.-G. (1998), Czy poeci umilkną?, tłum. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz.
Zobacz w Google Scholar

Gainsford P. (2010), Homer and Hip-Hop: Improvisation, Cultural Heritage, and Metrical Analysis, „Melburne Historical Journal”, No. 38.
Zobacz w Google Scholar

Gates H.L. Jr., McKay N.Y. (eds.) (1997), The Norton Anthology of African American Literature, New York–London.
Zobacz w Google Scholar

Gieysztor A. (1982), Mitologia Słowian, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Helman A., Pitrus A. (2008), Postawy wiedzy o filmie, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Higgins D. (2001), Intermedia, „Leonardo”, Vol. 34, No. 1.
Zobacz w Google Scholar

Huizinga J. (1985), Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński W. (1991), Słownik symboli, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński W. (1999), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Książek-Szczepanikowa A. (2007), „Czytanie” obrazu jako przekład intersemiotyczny. Dwa teksty: literacki i malarski, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Kulawik A. (1994), Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Lévi-Strauss C. (1969), Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Mallory J.P., Adams D.Q. (2006), The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, Oxford–New York.
Zobacz w Google Scholar

Mastalski A.S., Poetyka tekstu hiphopowego a aktualizacja systemu prozodyjnego, praca magisterska, komputeropis, Kraków, online: http://www.up.krakow.pl/polski/index.php?p0=11&p1=66 (dostęp: 21.11.2011).
Zobacz w Google Scholar

Miłosz Cz. (2011), Wiersze wszystkie, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Norwid C.K. (2010), Poezje, red. M. Czajka, I. Misiak, wyb. M. Czajka, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ong J.W. (1990), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Penderecki K. (1997), Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Picz R. (2009), Hip-hop – muzyka amatorów, czy wysoce profesjonalna forma komunikacji?, [w:] Amatorzy kontra profesjonaliści. „Zeszyty Komunikacji Kulturowej”, Prace Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, red. A. Maj, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Pihel E. (1996), A Furified Freestyle: Homer and Hip-Hop, „Oral Tradition”, No. 11.
Zobacz w Google Scholar

Platon (2007), Dialogi, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Pomorski J. (1998), Historia, metodologia, współczesność, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Price E.G. (2006), Hip Hop Culture, Santa Barbara.
Zobacz w Google Scholar

Schaeffer B. (1987), Mały informator muzyki XX wieku, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Shusterman R. (1998), Piękna sztuka rapowania, [w:] tegoż, Estetyka pragmatyczna: żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski et al., red. nauk. przekładu A. Chmielewski, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Szymczak M. (red.) (1982), Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Tajber A., Intermedia w Krakowie, Kraków 2009, online: http://imedia.asp.krakow.pl/wikka/wikka wikka.php?wakka= IntermediaWKrakowie (dostęp: 20.11.2011).
Zobacz w Google Scholar

Tatarkiewicz W. (2007), Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, wyd. XXII (dodruk) Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Thorne T. (1999), Mody, kulty, fascynacje. Słownik pojęć kultury postmodernistycznej, przeł. Z. Batko, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Topolski J. (1998), Wprowadzenie do historii, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Traczyk M. (2009), Poezja w piosence: od Tuwima do Świetlickiego, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

West M.L. (2007), Indo-European Poetry and Myth, Oxford.
Zobacz w Google Scholar

White H. 2011, Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století, přeložil M. Kotásek, Brno.
Zobacz w Google Scholar

White H. 2009, Proza historyczna, red. E. Domańska, tłum. R. Borysławski, T. Dobrogosz, E. Domańska i in., Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Strony internetowe [dostęp: 21.11.2011]:
Zobacz w Google Scholar

http://www.eluce.pl/
Zobacz w Google Scholar

http://pospoliteruszenie.com/
Zobacz w Google Scholar

http://stacjakultura.pl/7,38,1071,L_U_C-_38-89_Zrozumiec_Polske_recenzja, artykul.html
Zobacz w Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=5xub76yDYd4&feature=player_embedded#!
Zobacz w Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=WPzBLDpLYa8
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.