Dzieje grzechu, czyli kontrowersje wokół polskiej recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka

Paulina Kwas

Abstrakt


A story of sin: the controversy surrounding polish reception of Walerian Borowczyk’s cinematic works

Worldwide Walerian Borowczyk is known as a vanguard artist. In Poland, however, his works have been always divided into two categories: the “real art”, eg. his animated films made with Jan Lenica and “all the rest”, usually called “controversial” or demoralizing”, made abroad. Borowczyk’s late works (such as Immoral Tales, 1974, The Beast, 1975, or Emmanuelle V, 1987) confirmed his image of a pornographer, an iconoclast and controversial yet repetitive creator constantly shocking with (cheap) erotica. In that context, an insight on the reception of Borowczyk’s cinematic works in his homeland seems particularly interesting. An analysis of the aforementioned problem is followed by an attempt to find all the possible sources of such particular reception of the works of Walerian Borowczyk. He was a director viewed either as a pornographer or an uncompromising icon of bold film productions – the first real surrealist of Polish cinema.


Słowa kluczowe


Walerian Borowczyk, film, surrealizm, prasa, recepcja, surrealism, press, reception Paulina

Bibliografia


Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.

Borowczyk W., Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Warszawa 2007.

Borowczyk W., Moje polskie lata. Dzieje grzechu 2000, przeł. L. Brokowska, Paris 2001.

Borowczyk W., Rivette J, Delahaye M., Pierre S., Kino nie jest sztuką zespołową, przeł. W. Chyła,

W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20.

Ch. E., Teatr państwa Kabal, „Film” 1967, nr 40.

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. K. Wielebska, K. Mikruda, Kraków–Warszawa 2010./ A Story of Sin. Surrealism in Polish Cinema, ed. K. Wielebska, K. Mikruda, Krakow–Warsaw 2010.

Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895–1997, Poznań 1999.

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. „Boro”, „Film” 1969, nr 25.

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27.

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19.

Kałużyński Z., Dalsze dzieje grzechu, „Polityka” 2002, nr 39.

Księżyk R., Piękno i bestie, „Film” 2006, nr 4.

Kurpiewski L., Zapiski skandalisty, „Newsweek” 2008, nr 13.

Kurz I., Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało, „Kino” 2008, nr 1.

Kwas P., Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.

Lubelski T., Historia kina polskiego, Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.

Maciejewski Ł., Nagi instynkt, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 3.21 (dodatek Kultura).

Pietrasik Z., Niemoralny moralista, „Polityka” 2006, nr 7.

Polak C., Nieznane wcielenia mistrza kina erotycznego, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 19.

Sadowska M., Porno dla inteligentów, „Przekrój” 2009, nr 45.

Wojtczak M., Kronika nie tylko filmowa, Warszawa 2004.


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licencja Creative Commons ISSN 2083-7275, e-ISSN 2391-4432
Studia de Cultura by Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License.