Fotografia i historia w narracji Leszka Szarugi (powieść "Zdjęcie")
PDF

Słowa kluczowe

literackie referencje fotografii
literackie referencje historii
historia w „antologii prywatnych narracji” (określenie Leszka Szarugi)
fotografia w „albumie z archiwum dziejowego” (określenie Leszka Szarugi)
polilog powieściowy

Jak cytować

Wądolny-Tatar, K. (2014). Fotografia i historia w narracji Leszka Szarugi (powieść "Zdjęcie"). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 3, 5–16. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1556

Abstrakt

A photograph and a story in Leszek Szaruga’s narrative (his novel "A Photograph")

Leszek Szaruga’s novel is built by two interweaving narrative sequences which may be arbitrarily called photographic and historical ones. Photography and history function here through literature, in a closed off and finite semiotic system - constituted by a novel. It is literature which establishes the scope of reference for them. A photograph here is repeatedly a part of somebody’s story (by inscribing itself into the anthology of private narratives), while a story is somebody’s “photograph” (by inscribing itself into the album taken from history archives). Historic qualities of photography and, conversely, photographic ones of history determine each other mutually. A photograph presenting starving people in Africa triggers a character’s reflection, whereas co-existence of beauty and terror in a photograph makes him embark on a number of actions: photographing the photograph, or optical enlarging of its details. This, in turn, seems to constitute a kind of simulation of participating in the presented events which indicates taking up a hermeneutical game with reality. 20th century history of Poland, viewed from a perspective of the 1990s, is being written out for a set of life histories of people who represent different generations, thus forming a historic narrative chain in the novel. The novel’s polylogue on historical topics, as well as reflection revealed by the character under the influence of the viewed photograph create a dynamic anthropological project based on an assumption that being outside history is utopia, while existence means activeness, consciousness, and responsibility.

PDF

Bibliografia

Biedrzycki M. (1998), Genetyka kultury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Byliniak M. (2009), Krytyka obrazu w poezji i eseistyce Witolda Wirpszy, „Twórczość”, nr 8, s. 54–82.
Zobacz w Google Scholar

Grądziel-Wójcik J. (2001), Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Gutorow J. (2007), Urwany ślad. O wierszach Wirpszy, Karpowicza, Różewicza i Sosnowskiego, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Owczarek B. (1999), Poetyka powieści niefabularnej, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jentys M. (2009), Obszar przemiany, „Twórczość”, nr 1, s. 87–90.
Zobacz w Google Scholar

Jesiółkowski J. (2009), Fotografia jako perswazja, w: Sztuki wizualne jako nośniki ideologii, red. M. Lisiecki, Toruń, s. 43–57.
Zobacz w Google Scholar

Kałuża A. (2008), Witold Wirpsza: anielska maszyna, w: tejże, Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej, Kraków, s. 147–186.
Zobacz w Google Scholar

Rouillé A. (2007), Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Soulages F. (2007), Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler Bernd (2009), Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Szaruga L. (1999), Historia, państwo, literatura, Polska powieść współczesna jako przestrzeń pytań o sens procesów dziejowych, Szczecin.
Zobacz w Google Scholar

Szaruga L. (2001), Współczesna powieść polityczna. Sens literatury, sens historii, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Szaruga L. (2008), Zdjęcie, Szczecin.
Zobacz w Google Scholar

Traba R. (2006), Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Traba R. (2009), Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Wirpsza W. (1962), Komentarze do fotografii, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Wojak M. (2009), Po drugiej stronie kliszy, „Wyspa. Kwartalnik Literacki”, nr 1, s. 94–96.
Zobacz w Google Scholar

Zalewski C. (2010), Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.