Mitologizacja przekazu: fotografie na okładkach "Pokuty" Iana McEwana

Anna Ślósarz

Abstrakt


Mythicising the message: photographs on the covers of Ian McEwan’s "Atonement"

Photographs (by Chris Frazer Smith, Fritz Metsch, and also film stills) placed on the covers of Ian McEwan’s Atonement function in the non-iconic context of title, advertising buzz-words, and intermedial references to other texts, originating from books, newspapers, radio, TV, films or audiobooks. Photographs successfully assisted in launching the novel as related to the high society, and then in delivering it to the mass audience. They facilitated disseminating the social myths of social equality and of democracy threatening the elite. Polish publishers offer editions of lesser variety than the Western ones, because of the comparable social status of Polish readers.


Słowa kluczowe


slogan reklamowy, książka mówiona, tie-in edition, postkomunistyczne społeczeństwo, advertising buzz-word, audiobook, tie-in edition, postcommunist society

Bibliografia


Kłoskowska A. (1980), Kultura masowa, Warszawa.

McEwan I. (2002), Pokuta, przeł. A. Szulc, Warszawa.

Nawratek K. (2005), Ideologie w przestrzeni. Próby demistyfikacji, Kraków.

Polakowski J. (1980), Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy, Kraków.

VCE English/ESL Text list 2010, VCE Literature Text list 2010, w: Suplement 3. VCAA Bulletin. Regulations and information about curriculum and assessment for the VCE, VCAL and VET, No 69 February 2010, s. 12, http://www.vcaa.vic.edu.au/correspondence/bulletins/2010/February/2010FEBSUP4.pdf, dostęp 7 VII 2010 r.


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licencja Creative Commons ISSN 2083-7275, e-ISSN 2391-4432, DOI 10.24917/20837275
Studia de Cultura by Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License.