Fotografia w kampanii politycznej – cele a rzeczywistość. Przykład parlamentarnej kampanii wyborczej na Słowacji w 2010 r.
PDF

Słowa kluczowe

analiza zawartości
analiza wizualna
billboard
fotografia
content analysis
visual analysis
photography

Jak cytować

Fichnová, K., Wojciechowski, Łukasz, & Mikuláš, P. (2014). Fotografia w kampanii politycznej – cele a rzeczywistość. Przykład parlamentarnej kampanii wyborczej na Słowacji w 2010 r. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 3, 38–55. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1559

Abstrakt

Photography in political campaign: goals and reality.
The case of the parliament elections campaign in Slovakia in 2010

The article presents the analysis of political campaigns for parliament elections in Slovakia in 2010. It focuses mainly on the use of photographs on billboards. The authors present their own typology of factors affecting the message, contributing to the achievement or non-achievement of the communication goals. The content analysis and visual analysis of the billboards explores their structure and placement in the environment, searching for the elements which encourage subsequent complementation of the billboard picture, or of the text, by the target population. The factor analysis confirms that the billboards particularly prone to complementation were those which were not complemented by their environment, were boring, and did not show the presented person in the bust-view, but rather as a detail in the picture.

PDF

Bibliografia

Čmejrková S. (2000), Reklama v češtině. Čeština v reklamě, Praha.
Zobacz w Google Scholar

Gajdka K. (2009), Nowe trendy w samorządowych kampaniach wyborczych, w: Adamus-Matuszyński A., Budowanie społeczności lokalnej. Jak rozwijać trwałe relacje pomiędzy samorządem a jego społecznym otoczeniem?, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Guilford J.P. (1975), Creativity: A Quarter Century of Progress, w: I.A. Taylor, J.W. Getzels (ed.), Perspectives in Creativity, Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Hansen A. i in. (1998), Mass Communication Research Methods, London.
Zobacz w Google Scholar

Jurčová M. (1981), Psychologické charakteristiky úloh tvorivého charakteru, „Jednotná škola”, 33.
Zobacz w Google Scholar

Kaid L.L. (2004), Handbook of Political Communication Research, New Jersey.
Zobacz w Google Scholar

Kera D., Kočička P. (2004), About a group of castrates with impotent equipment Fascination with a public space, „Typo” 12, 2004. Dostępne on-line: <http://www.svettisku.cz/buxus/generate_page.php?page_id=1095> [dostęp 12.10.2010]
Zobacz w Google Scholar

Láb F., Turek J. (2009), Fotografie po fotografii, Praha.
Zobacz w Google Scholar

Mistrík J. (1997), Štylistika, 3. vyd., Bratislava.
Zobacz w Google Scholar

Pospíšil, F. (2010), Jen tak si stříknout, „A2”, Číslo 21, <http://www.advojka.cz/archiv/2010/21/jen-tak-si-striknout> [dostęp 10.10.2010].
Zobacz w Google Scholar

Płażewski J. (2008), Język filmu, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Satková J. (2008), Výtvarná tvorba inšpirovaná médiami a individualita, w: M. Žilková (ed.), Slovo – obraz – zvuk II: duchovný rozmer súčasnej kultúry, Nitra.
Zobacz w Google Scholar

Šramová B., Spálová L., Mikuláš P. (2010), Diskriminačné komunikačné stratégie politycznej strany v predvolebnej kampani 2010 v sr. Príspevok prezentovaný na vedeckej konferencii „Demokracie jako hodnota a problém“, (v tlači), Liberec.
Zobacz w Google Scholar

Szobiová E. (2004), Tvorivosť, od záhady k poznaniu, Bratislava.
Zobacz w Google Scholar

Tódová M. (2009), Martináková sa hnevá na Markízu. opublikowane 10.2.2009, dostępne on-line [dostęp 30.05.2010]
Zobacz w Google Scholar

Torrance E.P. (1975), Creativity Research in Education: Still Alive, w: Perspectives in Creativity, Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Torrance E.P. (1990), Creativity in the Classrom, w: A.E. Woolfolk (ed.), Educational Psychology, New Jersley.
Zobacz w Google Scholar

Trampota T., Vojtéchovská M. (2010), Metody výzkumu médií, Praha.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.