„Trzeci sens” – pomiędzy potencją znaczenia a teorią interpretacji
PDF

Słowa kluczowe

semiotyka
interpretacja
fotografia
percepcja
zmysły
semiotics
interpretation
photography
perception
senses

Jak cytować

Koschany, R. (2014). „Trzeci sens” – pomiędzy potencją znaczenia a teorią interpretacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 2, 6–14. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/1568

Abstrakt

“The Third Meaning” - between potency of meaning and theory of interpretation

The reflection on the theory of interpretation described in this article is based on the text “The Third Meaning” by Roland Barthes. Analyzing photographs from the Eisenstein’s films Barthes tries to name a moment of surprise, which cannot be verbalized. It is possible to find a similar moment of astonishment in every act of interpretation of an artwork. That is the pre-reflective and preverbal level of interpretation, connected to the sphere of emotions, intuition and sensual perception. That is the “third sense” (significance), a special quality of the contact between the work and its viewer. The recipient is located between the direct (aesthetic) experience and (impossible to describe) cognition.

PDF

Bibliografia

Adorno Th.W. (1994), Teoria estetyczna, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Barthes R. (1971), Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N.
Zobacz w Google Scholar

Eisensteina, przeł. R. Wyborski, „Kino” nr 11
Zobacz w Google Scholar

Barthes R. (1999), Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Brodski J. (1992), Znak wodny, przeł. S. Barańczak, „Zeszyty Literackie” nr 39.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Helman A. (1991), Historia semiotyki filmu, t. 1, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kłosiński K. (1999), Signifiance. Wstęp do pism Rolanda Barthesa o muzyce, „Pamiętnik Literacki” z. 2.
Zobacz w Google Scholar

Madej A. (1998), Fotogenia, w: A. Helman (red.), Słownik pojęć filmowych, t. 10, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Markowski M.P. (1999), Szczęśliwa mitologia, czyli pragnienia semioklasty, [wstęp w:] R. Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Polit P. (1999), Świetliste Spotkanie. Dosłowność obrazu fotograficznego w teorii Rolanda Barthesa, „Kresy” nr 1.
Zobacz w Google Scholar

Pontremoli E. (2006), Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Shusterman R. (1998), Interpretacja a rozumienie, przeł. A. Orzechowski, w: tegoż, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin.
Zobacz w Google Scholar

Sontag S. (1979), Przeciw interpretacji, przeł. M. Olejniczak, „Literatura na Świecie” nr 9.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler B. (2009), Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Tokarska-Bakir J. (2006), Syn marnotrawny; dziesięć lat później, w: B. Czajkowski (red.), Sztuka interpretacji, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Trystan L. (1975), Fotogeniczność (Próba analizy psychologicznej), w: J. Bocheńska (wybór i oprac.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898–1939, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Vattimo G. (2006), Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.