Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
teatr
performatyka
humanistyka
podmiot
dramat
doświadczenie
education
theatre
performance
humanities
subject
drama
experience

Jak cytować

Pieniążek, M. (2015). Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 6, 106–119. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/2300

Abstrakt

Performative education as an effective teaching model

The article presents the author’s own teaching method, learner as a cultural actor, used on elective courses devoted to the theatre. It discusses the ways of theatricalization of learning space, shows how to combine knowledge with the ability to self-reflection and performative interpretation texts written by students. The article highlights the role of motivational factors that allow students to be able to create a few-minute performance. In the end, the author shows that performative interpretation can also be applied for other courses, making it an effective way of producing places of "cultural reciprocity", which the M. P. Markowski describes as humanities.

PDF

Bibliografia

Attridge D. (2007), Jednostkowość literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Fischer-Lichte E. (2008), Czym jest przedstawienie w kulturze performansów. Próba definicji, „Didaskalia” 2008, nr 88, s. 65-71.
Zobacz w Google Scholar

Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, M. Filiciak, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowska-Ratajczak M. (2013), Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Łobocki M. (1978), Metody badań pedagogicznych, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Markowski M.P. (2009), Życie na miarę literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Markowski M.P. (2013), Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Pieniążek M. (2013), Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Pilch T. (1977), Zasady badań pedagogicznych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Schechner R. (2006), Performatyka. Wstęp, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Shusterman R. (1998), Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, red. A. Chmielewski, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.