Medialność powieści – bariera tekstu – poetyki typograficzne. Propozycje medialnej krytyki powieści
PDF

Słowa kluczowe

hipertekst
powieść
postmodernizm
druk
medium
poetyka
tekst
teoria piśmienności
typografia
hypertext
literacy theory
novel
postmodernism
poetics
print
text
typography

Jak cytować

Spodaryk, M. (2015). Medialność powieści – bariera tekstu – poetyki typograficzne. Propozycje medialnej krytyki powieści. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 7, 97–118. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2777

Abstrakt

Artykuł podejmuje historyczny już problem powieści postmodernistycznej traktowanej jako instytucja poznania. Skupia się na analizie projektów fikcji zakładających wykorzystanie materialności przekazu i konwencji edytorskiej, obnażaniu w powieści jej własnej tekstowości. Głównym tematem jest spojrzenie na próbę przekroczenia ograniczeń narzucanych powieści przez jej medium, traktowaniu jej jako interfejsu wiedzy, a lektury jako procesu nawigowania po tekście. Autor analizuje w tym celu wybrane książki i manifesty z „kanonu” literatury postmodernistycznej.
PDF

Bibliografia

Bachtin Mihaił. 1982. Problemy literatury i estetyki, Wincenty Grajewski (przeł.). Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Bachtin Mihaił. 1986. Estetyka twórczości słownej, Danuta Ulicka (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Bałutowa Bronisława. 1983. Powieść angielska XX wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Barth John. 1983. Literatura wyczerpania, Jacek Wiśniewski (przeł.). W Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, Zbigniew Lewicki (red.), 38–54. Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Barthes Roland. 1999. „Śmierć autora”, Michał Paweł Markowski (przeł.). Teksty Drugie 54–55 (1–2) : 247–251.
Zobacz w Google Scholar

Bazarnik Katarzyna. 2002. Dlaczego od Joyce’a do liberatury? W Od Joyce’a do liberatury. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Bobryk Jerzy. 2001. Spadkobiercy Teuta. Ludzie i media. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Bolter Jay David. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputerów. Tomasz Globan-Klas (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Burke James. 1995. Osiem stopni wtajemniczenia czyli Jak zmienialiśmy świat, Krzysztof Środa (przeł.). Londyn: Puls.
Zobacz w Google Scholar

Calvino Italo. 1996. Wykłady amerykańskie, Anna Wasilewska (przeł.). Warszawa: Volumen.
Zobacz w Google Scholar

Drucker Johanna. 2008. “Graphic Devices: Narration and Navigation”. Narrative 16 (2) : 121–139. Ohio: State University Press.
Zobacz w Google Scholar

Escaprit Robert. 1969. Rewolucja książki, Jerzy Pański (przeł). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Eco Umberto. 1994. Dzieło otwarte, forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Jadwiga Gałuszka, Lesław Eustachiewicz i in. (przeł.). Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Fajfer Zenon. 2009. Liberatura czyli Literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, Katarzyna Bazarnik (red.). Kraków: Korporacja Ha!art.
Zobacz w Google Scholar

Federman Raymond. 1983. Surfikcja – cztery propozycje w formie wstępu. W Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, Jarosław Anders i in. (przeł.), Zbigniew Lewicki (red.), 421–432. Warszawa: Czytelniki.
Zobacz w Google Scholar

Godlewski Grzegorz. 2009. Słowo – pismo – sztuka słowa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Goody John i Ian Watt. 2007. „Następstwa piśmienności”, Justyna Jaworska (przeł.). Communicare. Almanach antropologiczny. Oralność/piśmienność 2, Grzegorz Godlewski i in. (red.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Hall Edward Twitchell. 1984. Poza kulturą, Elżbieta Goździk (przeł.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Humphrey Richard. 1970. „Strumień świadomości – techniki”, Stefan Amsterdamski (przeł.). Pamiętnik Literacki 61 (4) : 255–283.
Zobacz w Google Scholar

Hutcheon Linda. 1998. Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, Janusz Margański (przeł.). W Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, 378–398. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
Zobacz w Google Scholar

Johnson Bryan Stanley. 2002. Czy ty nie za wcześnie piszesz własne wspomnienia? W Od Joyce’a do liberatury, Katarzyna Bazarnik (red.). Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Kaczmarek Olga. 2014. „Kontrtekstowość. Humanistyki zmagania z medium”. Communicare. Almanach antropologiczny. Twórczość słowna/Literatura. Performance, tekst, hipertekst 4, Grzegorz Godlewski i in. (red.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Kołyszko Anna. 1977. „Architektura powieści współczesnej”. Literatura na Świecie 71 (3) : 358–364.
Zobacz w Google Scholar

Kulczycki Emanuel. 2012. Teoretyzowanie komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Zobacz w Google Scholar

Lewicki Zbigniew. 1983. Wstęp. W Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, Zbigniew Lewicki (red.), 5–12. Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Lukács György. 1951. Balzac, Stendhal i Zola, Ryszard Matuszewski (przeł.). Warszawa: Książka i Wiedza.
Zobacz w Google Scholar

Lyotard Jean-François. 1998. Odpowiedź na pytanie, co to jest postmodernizm?, Michał Paweł Markowski (przeł.). W Postmodernizm Antologia przekładów, Ryszard Nycz (red.), 47–61. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
Zobacz w Google Scholar

Markiewicz Henryk. 1995. Teorie powieści za granicą. Od początków do schyłku XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Markowski Michał Paweł. 2005. Nicość i czcionka, wprowadzenie do lektury „Rzutu kośćmi” Stephane’a Mallarmé. W Stéphane Mallarmé, Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku, T. Różycki (przeł.). Kraków: Korporacja Ha!art.
Zobacz w Google Scholar

Martuszewska Anna. 2007. Radosne gry. O grach/zabawach literackich. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Zobacz w Google Scholar

McHale Brian. 2012. Powieść postmodernistyczna, Maciej Płaza (przeł.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zobacz w Google Scholar

McLuhan Marshall. 1975. Wybór pism, Karol Jakubowicz (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Zobacz w Google Scholar

Mitchell William i John Thomas. 2010. „Forma przestrzenna w literaturze – w stronę teorii ogólnej”, Paulina Kwiatkowska (przeł.). W Communicare. Almanach antropologiczny. Słowo/obraz 3, Grzegorz Godlewski i in. (red.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Mitosek Zofia. 2003. Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Miller Jonatan. 1974. Spór z McLuhanem, Alina Hanna Bogucka (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Nycz Ryszard. 2000. Tekstowy świat, poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Olson David R. 2010. Papierowy świat: pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Marta Rakoczy (przeł.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Olson David R. 2012. Writing and Rationality. Wykład profesora Olsona wygłoszony w Instytucie Kultury Polskiej 10 maja 2012.
Zobacz w Google Scholar

Ong Walter J. 2009. Osoba – świadomość – komunikacja, Józef Japola (przeł.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Ong Walter J. 2011. Oralność i piśmienność, słowo poddane technologii, Józef Japola (przeł.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Pisarski Mariusz. 2009. „Słownik Chazarski i powieści hipertekstowe”. Techsty. Literatura i Nowe Madia. Dostęp 12 grudnia 2014. http://techsty.art.pl/hipertekst/protohiper/pavic.htm.
Zobacz w Google Scholar

Stamirowska Krystyna. 2002. Angielska powieść eksperymentalna: B.S. Johnson. W Od Joyce’a do liberatury, Katarzyna Bazarnik (red.). Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Stanzel Franc. 1980. Typowe formy powieści, Ryszard Handke (przeł.). W Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym. Antologia, Ryszard Handke (red.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Toeplitz Krzysztof Teodor. 1975. Marshall McLuhan – prorok elektronicznego zbawienia. W Marshall McLuhan. Wybór pism, Karol Jakubowicz (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Zobacz w Google Scholar

Vandendorpe Christian. 2008. Od papirusu do hipertekstu, Anna Sawisz (przeł.). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Watt Ian. 1973. Narodziny powieści. Studia o Defoe’em, Richardsonie i Fieldingu, Agnieszka Kreczmar (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.