Lidii Zamkow: Pamięć – niepamięć – re/mistyfikacja
PDF

Słowa kluczowe

Teatr Zamkow
re//mix
osobowość twórcza
drapieżna estetyka
egzystencjalizm
polityka
nowy język teatralny
nonkonformizm
odwaga artystyczna
Zamkow theatre
creative personality
predatory aesthetics
existentialism
politics

Jak cytować

Łubieniewska, E. (2015). Lidii Zamkow: Pamięć – niepamięć – re/mistyfikacja. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 7, 19–30. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2781

Abstrakt

W formule „płynnej nowoczesności”, jaką zwykło się opatrywać dzisiejszą kulturę, pamięć o przeszłości nie jest kategorią hołubioną. Inną postawę w tej kwestii deklarują twórcy tzw. re/miksu, formy zakładającej poszukiwanie w historii legendarnych biografii czy zjawisk artystycznych, z którymi młodzi artyści mogliby konfrontować własne programy i opinie. Bohaterką jednego z takich projektów, autorstwa Weroniki Szczawińskiej, stała się Lidia Zamkow, rzadko dziś przywoływana w dyskursie pokoleniowym wybitna reżyserka II połowy XX wieku. Trudność sprostania podjętemu zadaniu dotarcia do prawdy o tej bogatej i niezwykłej osobowości zapowiadał już tytuł re/miksu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem. W obliczu sugerowanego braku dokumentacji spektakl złożono z domysłów, hipotez i oczekiwań wobec reżyserki, odwołując się do widowisk w jej twórczości peryferyjnych, których wybór zdeterminowało założenie wstępne. Realizatorzy szukali w osobie Zamkow prekursorki sztuki feministycznej i postaw genderowych, a rozczarowani nieodnalezieniem spodziewanej wartości, ukuli tezę o „artystycznej mierności” bohaterki „fantazmatu”… Trudno o osąd bardziej krzywdzący. Przedstawienia niepokornej interpretatorki dramatu współczesnego (m.in. Indyk Mrożka - 1961, Brechtowska Matka Courage - 1962 i Opera za 3 grosze - 1965, Kaligula Camus’a - 1963) wstrząsały i przykuwały uwagę widzów. O jej interpretacjach klasyki (Makbecie - 1966, Królu Edypie - 1968, Weselu 1969) pisano niejednokrotnie, że przejdą do historii teatru. Drapieżna, a zarazem poetycka estetyka Zamkow budziła entuzjazm, ale też prowokowała do polemik. Drażniła tradycjonalistów, przerażała oportunistów. „Krakowskie Na dnie (1960) w sposób niejako kliniczny o b n a ż y ł o s ł a b o - ś c i n a s z e j k r y t y k i” - stwierdzał wprost Marian Sienkiewicz, autor artykułu o szczególnie przez siebie cenionym rosyjskim nurcie twórczości artystki (w którym wryły się w pamięć zwłaszcza Sen Dostojewskiego, Zmartwychwstanie Tołstoja czy Cichy Don Szołochowa). Reżyserka; permanentnie wywoływała burzę, zrywając np. z tradycją inscenizacyjną Brechta i Dürenmatta (jego Wizytę starszej pani ukazała w konwencji okrutnej bajki). Tragedie i komedie Szekspira odczytywała z perspektywy bliskiej myśli Jana Kotta, nadając im współczesny kształt teatralny. W Ameryce Kafki (1968) zdemistyfikowała dwie utopie ziemi obiecanej: amerykańskiego dobrobytu i „komunijnej wspólnoty wydziedziczonych”, efektownie wykorzystując w ruchowej organizacji części scen poetykę niemego filmu. Wierna swojej koncepcji teatru nie poddawała się dyktatowi elit: zaciekłe ataki na nią za sposób wykreowania w Weselu Widm były w istocie sporem o nowy język teatralny, w którym zaskakująca i wieloaspektowa metafora zastąpiła sceniczny stereotyp. To, że dotąd nie opisano fenomenu artystki, nie świadczy więc o jej „miernej wartości” (co niesprawiedliwie i błędnie sugerowali re/mixowi dekonstruktorzy) lecz o braku gotowości do podjęcia przez krytykę wyzwania, jakim jest ogarnięcie bogactwa i skomplikowania osobowości twórczej Zamkow.
PDF

Bibliografia

Adamiecka-Sitek Agata. 2013. „O Lidii Zamkow. Fantazja naukowa”. Didaskalia (113) : 35–37.
Zobacz w Google Scholar

„Ameryka”. 1968. Tygodnik Powszechny 22 (39).
Zobacz w Google Scholar

Baniewicz Elżbieta (red.). 2012. Aktor wobec przemian XXI wieku: konferencja, Łódź, 7–8 maja 2011. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.
Zobacz w Google Scholar

Bober Jerzy. 1965a. „Widowisko pozorów”. Gazeta Krakowska (234).
Zobacz w Google Scholar

Bober Jerzy. 1965b. „Noc władzy i namiętności”. Gazeta Krakowska (245).
Zobacz w Google Scholar

„Cel sztuki: prowokować. Z Lidią Zamkow rozmawia Krystyna Starczak”. 1972. Sztandar Młodych (37).
Zobacz w Google Scholar

Czanerle Maria. 1970. Okrutna bajka. W Twarze i maski. Szkice teatralne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zobacz w Google Scholar

Eustachiewicz Lesław. 1961. „Głos w dyskusji o «Indyku» Mrożka”. Kierunki (20).
Zobacz w Google Scholar

Flaszen Ludwik. 1962. „Brecht do płaczu”. Echo Krakowa (70).
Zobacz w Google Scholar

Flaszen Ludwik. 1963. „Moralistka w krainie elfów”. Echo Krakowa (154).
Zobacz w Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina. 2014. Próba zapisu. (De) konstrukcja mitu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem Weroniki Szczawińskiej. W RE//MIX. Performans i dokumentacja, Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zobacz w Google Scholar

Greń Zygmunt. 1966. „«Makbet»”: tragiczna impotencja?”. Życie Literackie (48).
Zobacz w Google Scholar

Grodzicki August. 1966. „Najlepszy «Makbet»”. Życie Warszawy (259).
Zobacz w Google Scholar

„Jak się przechodzi do historii? Z Weroniką Szczawińską rozmawia Monika Kwaśniewska”. 2013. Didaskalia (113) : 38–45.
Zobacz w Google Scholar

Kosiński Ryszard. 1966. „Makbet 1966”. Dziennik Polski (241).
Zobacz w Google Scholar

Mamoń Bronisław. 1966, „Makbet”. Tygodnik Powszechny (44).
Zobacz w Google Scholar

Narębska Agnieszka. 2003. „Buntownica Lidia Zamkow”. Dialog (11) : 180–187.
Zobacz w Google Scholar

Narębska Agnieszka. 2004, „Bomba z opóźnionym zapłonem”. Foyer (6) : 72–73.
Zobacz w Google Scholar

„O sztuce «Edyp król»”. 1975. Życie Warszawy (70).
Zobacz w Google Scholar

Pieszczachowicz Jan. 1965, „Brecht u Słowackiego”. Echo Krakowa (237).
Zobacz w Google Scholar

Pieszczachowicz Jan. 1966. „«Makbet», czyli o fatalizmie”. Echo Krakowa (238).
Zobacz w Google Scholar

Puzyna Konstanty. 1974. Nieznośni interpretatorzy. W Syntezy za trzy grosze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

RE//MIX. Performans i dokumentacja. 2014. Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Komuna. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Sienkiewicz Marian. 1970. „W teatrze Lidii Zamkow”. Dialog 15 (11) : 129–135.
Zobacz w Google Scholar

Stański Piotr Marek. 1982. „Lidia Zamkow (1918–1982). Wspomnienie”. Kraków 124.
Zobacz w Google Scholar

Wróblewski Andrzej. 1963. „Granice prowokacji i granice uległości”. Teatr (19) : 3–4.
Zobacz w Google Scholar

Wysińska Ewa. 1977. „Wesele” przeciw konwencjom. W Premiery i wydarzenia. 233–241. Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Vogler Henryk. 1966. „Makbet współczesny”. Dziennik Polski (230).
Zobacz w Google Scholar

„Zamkow”. 2013. Didaskalia (113) : 35–56.
Zobacz w Google Scholar

Przedstawienia Lidii Zamkow przywołane w tekście (w porządku chronologicznym):
Zobacz w Google Scholar

Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta. 1958. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Na dnie Maksyma Gorkiego. 1960. Stary Teatr w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Indyk Sławomira Mrożka. 1961. Stary Teatr w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Matka Courage Bertolta Brechta. 1962. Stary Teatr w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Sen nocy letniej Wiliama Szekspira. 1963. Teatr Ludowy w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Sen Fiodora Dostojewskiego. 1963. Stary Teatr w Krakowie, scena Kameralna.
Zobacz w Google Scholar

Kaligula Alberta Camusa. 1963. Stary Teatr w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Opera za trzy grosze Bertolta Brechta (muz. K. Weilla). 1965. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Makbet Wiliama Szekspira. 1966. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Edyp Król Sofoklesa. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Ameryka Franza Kafki. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Wesele Stanisława Wyspiańskiego. 1969. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.