Konsumpcyjne praktyki (anty) dyskryminacyjne w edukacji uniwersyteckiej. Rzecz o sytuacji studenta-konsumenta
PDF

Słowa kluczowe

konsumpcja
edukacja
szkolnictwo wyższe
consumption
education
higher education

Jak cytować

Nowalska-Kapuścik, D. (2016). Konsumpcyjne praktyki (anty) dyskryminacyjne w edukacji uniwersyteckiej. Rzecz o sytuacji studenta-konsumenta. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 8(1), 139–148. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/3192

Abstrakt

Jedną z ważniejszych ról, którą przyszło pełnić współczesnemu człowiekowi, jest rola konsumenta. Nie jest to specjalnie zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że zasady konsumpcyjne zdają się obowiązywać niemalże we wszystkich aspektach życia. Chociaż w ostatnich latach wzrasta świadomość praw, które przysługują jednostce z racji pełnienia jej konsumpcyjnych powinności, to jednak nie wszędzie są one respektowane. Przyczyn takiego stanu jest wiele; wśród nich decydujące znaczenie ma brak dostatecznej wiedzy oraz dostosowania przestrzeni, wcześniej wymykających się prawom rynkowym, do realiów współczesnego rynku. Edukacja, również ta pobierana w ramach uczelni wyższej, nie jest tutaj wyjątkiem. Celem artykułu jest próba weryfikacji praktyk dyskryminacyjnych prawa studenta-konsumenta oraz działań przeciwdziałającym temu zjawisku.
PDF

Bibliografia

Chałasińska-Macukow K. 2011. wypowiedź zarejestrowana podczas KRASP, 6–7.X.2011. Dostęp listopad 2015. http://www.perspektywy.pl/index.php? option=com_content&task=view&id=4335&Itemid=106.
Zobacz w Google Scholar

Dziennik Ustaw. 2005. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/.
Zobacz w Google Scholar

Dziennik Ustaw. 1997. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/.
Zobacz w Google Scholar

Dziennik Ustaw. 2012. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dostęp listopad 2015. http://www.uz.zgora.pl/ap/docs/Prawo_o_szkolnictwie_wyzszym-23052012.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Eurobarometr. 2011. Raport z badań. Dostęp listopad 2015. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-455_pl.htm.
Zobacz w Google Scholar

Ganczar M. 2014. Uczelnia jako przedsiębiorca a nowe regulacje z zakresu ochrony praw konsumenta [opinia prawna]. Dostęp listopad 2015. http://irsw.pl/artykulyall/uczelnia-jako-przedsiebiorca-a-nowe-regulacje-z-zakresu-ochrony-praw-konsumenta-opinia-prawna/.
Zobacz w Google Scholar

Hejwosz-Gromkowska D. 2013. „Studenci, jaki konsumenci – komercjalizacja szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych”. Liberte! (14).
Zobacz w Google Scholar

Jarkiewicz K. 2010. „A teraz Was pobłogosławię, abyście zdążyli na najbliższą promocję… Kościół w supermarkecie – między ewangelizacją a komercjalizacją”. Perspektywy (2) : 33–48.
Zobacz w Google Scholar

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. 2005. Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007–2013, NPR, 2007–2013.
Zobacz w Google Scholar

Sowa J., K. Szadkowski (red.). 2012. Edufactory. Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy. Linia Radykalna Korporacji Ha!art.
Zobacz w Google Scholar

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 2009. Znajomość praw konsumenckich oraz analiza barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku. s. 36. Dostęp listopad 2015. www.uokik.gov.pl. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wierzbowski M., 2011, Opinia prawna dotycząca obowiązku podpisywania przez uczelnie wyższe umów ze studentami. Dostęp listopad 2015. www.krasp.org.pl/pliki/e302ed3d-0c383e7ea40d0e17cde9ca86.pdf.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.