Film jako produkt marketingowy − studium dwóch przypadków
PDF

Słowa kluczowe

film
działania marketingowe
kampania promocyjna
Blair Witch Project
Mroczny rycerz
powieść transmedialna
marketing wirusowy
promotional campaign
The Blair Witch Project
The Dark Knight
transmedia novel
viral marketing

Jak cytować

Wywioł, A. (2018). Film jako produkt marketingowy − studium dwóch przypadków. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(2), 44–53. https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.4

Abstrakt

Popularną tendencją, jaką można zaobserwować w marketingu filmowym od 1997 r., jest aktywizowanie widzów i nobilitowanie ich do rangi kreatorów, mających realny wpływ na fabułę bądź osób „wtajemniczonych” - wiedzących więcej o nowej produkcji za pośrednictwem informacji, które pojawiają się na różnych platformach medialnych. Sposoby zaangażowania odbiorcy w dyskurs medialny, towarzyszący działaniom promocyjnym filmu - rozumianego w kategorii produktu marketingowego − można prześledzić na przykładzie dwóch filmów - Blair Witch Project i Mrocznego rycerza. Kampanie te ze względu na innowacyjne podejście do tematu promocji i zaangażowania potencjalnego widza zapisały się jako nietypowe w odniesieniu do marketingu tradycyjnego, przyczyniając się do spektakularnych sukcesów kasowych, pozyskania nowych odbiorców, utworzenia lub poszerzenia istniejących filmowych fanklubów oraz do zmiany w podejściu do marketingu filmowego, który współcześnie te schematy immersyjne poszerza bądź reinterpretuje.
https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.4
PDF

Bibliografia

Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. M. Bernatowicz, M. Filiciak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Heath Robert. 2014. Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy. J. Trojnar (przeł.). Sopot.
Zobacz w Google Scholar

Ostrowicki Michał. 2006. Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010. „Mock-documentary” i „faction genre”: wyzwanie dla kina dokumentalnego i paratekstualne gry z widzem. W Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. A. Gwóźdź (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Filmografia
Zobacz w Google Scholar

Daniel Myrick, E. Sánchez. 1999. Blair Witch Project.
Zobacz w Google Scholar

Wingard Adam. 2016. Blair Witch.
Zobacz w Google Scholar

Trachtenberg Dan. 2016. Cloverfield Lane 10.
Zobacz w Google Scholar

Reeves Matt. 2008. Cloverfield.
Zobacz w Google Scholar

Nolan Christopher. 2008. Mroczny rycerz.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.