Terytorium rezu. Symbolika oraz kulturowe konteksty krajobrazu indiańskiego rezerwatu we współczesnym północnoamerykańskim kinie i komiksie
PDF

Słowa kluczowe

indiański rezerwat w filmie i komiksie
rdzenni Amerykanie i kino
Wounded Knee
Indian reservation in film and comic books
native Americans and cinema

Jak cytować

Kempna-Pieniążek, M. (2018). Terytorium rezu. Symbolika oraz kulturowe konteksty krajobrazu indiańskiego rezerwatu we współczesnym północnoamerykańskim kinie i komiksie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(4), 30–38. https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.3

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.9.4.3

Ubogie domostwa, rozsiane po pustkowiu przyczepy zamieszkane przez zdegenerowanych ludzi, pokryte kurzem drogi, po których poruszają się zdezelowane samochody - pejzaż indiańskiego rezerwatu we współczesnej kulturze audiowizualnej naznaczony jest świadectwami upadku. Równocześnie jednak przestrzeń, w której tak wyraziście manifestują się liczne problemy społeczne, na czele z alkoholizmem oraz bezrobociem, stanowi część dyskursów dotyczących marginalizacji, nietolerancji, alienacji i społecznej stygmatyzacji. Filmowy i komiksowy pejzaż „rezu” stanowi krzywe zwierciadło oficjalnej amerykańskiej kultury, symbolizowanej przez Mount Rushmore, w której cieniu kryje się rezerwat plemienia Lakota w Pine Ridge. Analizując wybrane przykłady filmowe oraz komiksowe, autorka ukazuje różne aspekty symboliki i kulturowych kontekstów „rezu”. Z jednej strony - w filmach takich jak Skins Chrisa Eyre’a lub Za głosem serca Michaela Apteda oraz w komiksowej serii Skalp Jasona Aarona i R.M. Guéry - mamy do czynienia z wizją rezerwatu stanowiącego krajobraz nieomalże apokaliptyczny, utożsamiający ciemną stronę Ameryki; z drugiej - w realizacjach pokroju Sygnałów dymnych Eyre’a czy Piętna przodków Michaela Linna - rezerwat jawi się jako przestrzeń mityczna, obszar kontaktu ze wcześniejszymi pokoleniami.

Rez territory. Symbols and cultural contexts of Indian reservation landscape in contemporary Northern American cinema and comic books

Poor houses, trailers scattered in wilderness, inhabited by degenerated people, dusty roads full of old cars - the landscape of Indian reservation in contemporary audiovisual culture is marked with symptoms of degradation. In the same time, places where social problems - especially alcoholism and unemployment - have been so vividly manifested, become a part of various discourses of marginalization, intolerance, alienation and social stigmatization. “Rez’s” landscape in film and comic books becomes a dark mirror for the official American culture symbolized by Mount Rushmore, in whose shadow lies the Lakota Pine Ridge reservation. In her analysis of selected films and comic books, theauthor shows different aspects of rez’s symbols and cultural contexts. In such films as Chris Eyre’s Skins or Michael Apted’s Thunderheart and Jason Aaron and R.M. Guéra’s comic book series Scalped, Indian reservation is shown almost as an apocalyptic territory and - in the same time - as a dark side of America. On the other hand, in Eyre’s Smoke Signals or Michael Linn’s Imprint, rez is a mythic place of cross-generation encounters.

https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.3
PDF

Bibliografia

Aaron Jason, R.M. Guéra. 2016. Skalp. t. 1. K. Uliszewski (przeł.). Warszawa: Egmont Polska [wydawnictwo nie zawiera numerów stron]. Aaron Jason, R.M. Guéra, D. Furnó, J.P. Leon. 2016. Skalp. t. 2. K. Uliszewski (przeł.). Warszawa: Egmont Polska [wydawnictwo nie zawiera numerów stron].
Zobacz w Google Scholar

Aaron Jason, R.M. Guéra, D. Furnó, F. Francavilla. 2016. Skalp. t. 3. K. Uliszewski (przeł.). Warszawa: Egmont Polska [wydawnictwo nie zawiera numerów stron].
Zobacz w Google Scholar

Aaron Jason, R.M. Guéra, D. Furnó, D. Zezelj, J. Latour. 2017. Skalp. t. 4. K. Uliszewski (przeł.). Warszawa: Egmont Polska [wydawnictwo nie zawiera numerów stron].
Zobacz w Google Scholar

Alexie Sherman. 2000. The Toughest Indian in the World. New York: Grove Press.
Zobacz w Google Scholar

Brubaker Ed. 2016. Wprowadzenie. W J. Aaron, R.M. Guéra, D. Furnó, J.P. Leon. Skalp. t. 2. K. Uliszewski (przeł.). Warszawa: Egmont Polska [wydawnictwo nie zawiera numerów stron].
Zobacz w Google Scholar

Eastman Charles Ohiyesa. 2005. Z lasu do cywilizacji. Indiańska autobiografia. B. Skwarska (przeł.). Wielichowo: Tipi.
Zobacz w Google Scholar

Feier Johanna. 2011. We Never Hunted Buffalo: The Emergence of Native American Cinema. New Brunswick–London: Transaction Publishers.
Zobacz w Google Scholar

Frydryczak Beata. 2015. Więcej niż obraz: procesualna natura krajobrazu. W E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik, Więcej niż obraz. Gdańsk: Katedra.
Zobacz w Google Scholar

Kilpatrick Jacquelyn. 1999. Celluloid Indians: Native Americans and Film. Lincoln: University of Nebraska Press.
Zobacz w Google Scholar

Kita Barbara. 2017. Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe – wprowadzenie. W Filmowe pejzaże Europy. B. Kita, M. Kempna-Pieniążek (red.). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zobacz w Google Scholar

Mann Charles C. 2007. 1491. Ameryka przed Kolumbem. J. Szczepański (przeł.). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Zobacz w Google Scholar

Pitrus Andrzej. 2008. „Chrisa Eyre’a filmy o Indianach”. Kwartalnik Filmowy nr 62–63. 65–70.
Zobacz w Google Scholar

Pitrus Andrzej. 2010. Porzucone znaczenia. Autorzy amerykańskiego kina niezależnego przełomu wieków. Kraków: Rabid.
Zobacz w Google Scholar

Plesnar Łukasz A. 2009. Twarze westernu. Kraków: Rabid.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.