I manuali di italiano per autodidatti nella Polonia del primo Novecento – un caso esemplare: "Praktyczna metoda języka włoskiego" di F. Giannini e C. Moscheni
PDF

Słowa kluczowe

lingua italiana
insegnamento
manuali per autodidatti
metodo grammaticale-traduttivo
conversazione
język włoski
nauczanie
samouczek
metoda gramatyczno-tłumaczeniowa
konwersacja

Jak cytować

Jamrozik, E. (2018). I manuali di italiano per autodidatti nella Polonia del primo Novecento – un caso esemplare: "Praktyczna metoda języka włoskiego" di F. Giannini e C. Moscheni. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(3), 194–207. https://doi.org/10.24917/20837275.9.3.18

Abstrakt

Sullo sfondo delle caratteristiche generali dell’insegnamento delle lingue straniere in Polonia all’inizio del Novecento viene presentato il manuale di italiano Praktyczna metoda języka włoskiego di Fortunato Giannini e Carlo Moscheni. Si passano in rassegna la struttura del manuale e le varie metodologie che gli autori applicano nel corso dell’insegnamento al fine di mettere in risalto rispettivamente l’approccio contrastivo, filologico e pragmatico, nonché il valore delle informazioni sulla lingua e cultura italiana.

Podręczniki do samodzielnej nauki języka włoskiego w Polsce w pierwszej połowie XX wieku na reprezentatywnym przykładzie "Praktycznej metody języka włoskiego" autorstwa F. Gianniniego i C. Moschen

Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki nauczania języka włoskiego w Polsce w pierwszej połowie XX wieku. Na tle ogólnej charakterystyki nauczania języków obcych język włoski - nie objęty programem nauczania szkolnego po odzyskaniu niepodległości - jawi się jako język niszowy, dlatego też publikowane w omawianym okresie podręczniki przeznaczone są w dużej mierze do samodzielnej nauki. Jako reprezentatywny dla tej kategorii został omówiony podręcznik Praktyczna metoda języka włoskiego autorstwa F. Gianniniego i C. Moscheni. Ilustrowana przykładami analiza przedstawia sposób, w jaki łączy on aplikację metody gramatyczno-tłumaczeniowej z elementami metod bezpośrednich, nakierowanych na wykształcenie kompetencji komunikacyjnych, odpowiadając w ten sposób na oczekiwania użytkownika języka włoskiego w tym okresie historycznym.

https://doi.org/10.24917/20837275.9.3.18
PDF

Bibliografia

Cieśla M. 1974. Dzieje języków obcych w zarysie, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Czerniewski W. 1963. Rozwój dydaktyki polskiej w latach 1818–1954, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gorini U. 1997. Storia dei manuali per l’apprendimento dell’italiano in Germania (1500–1950), Frankfurt am Main.
Zobacz w Google Scholar

Grochowski L. 1994. Szkoła polska na tle europejskim 1918–1939, [in:] Studia z dziejów edukacji, a c. di J. Miąso, Warszawa: 315–340.
Zobacz w Google Scholar

Iwan K. 1972. Nauczanie języków obcych nowożytnych w Polsce w latach 1919–1939. Koncepcje organizacyjno-programowe, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Jamrozik E. 2012. Agli albori dei metodi di insegnamento dell’italiano in Polonia: la “Grammatica polono-italica” di Adam Styla (1675), [in:] Atti dell’Accademia Polacca, vol. II: 2011, red. L. Kuk, Accademia polacca delle Scienze. Biblioteca e Centro di Studi a Roma, Roma: 101–120.
Zobacz w Google Scholar

Jamrozik E. 2014. Zarys historii nauczania języka włoskiego w Polsce, Języki Obce w Szkole 3/2014: 23–30.
Zobacz w Google Scholar

Jamrozik E. 2015. L’arte della conversazione secondo un manuale polacco per l’insegnamento della lingua Italiano nell’Ottocento: [in:] Io nel pensier mi fingo. Omaggio a Joanna Ugniewska, a cura di Anna Tylusińska-Kowalska, Warszawa: 29–38.
Zobacz w Google Scholar

Łossowski Piotr (a c. di) 1995. Historia dyplomacji polskiej, vol. IV: 1918–1939, PWN, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Palermo M., Poggiogalli D. 2010. Grammatiche di Italiano per stranieri dal ‘500 a oggi. Profilo storico e antologia, Pisa.
Zobacz w Google Scholar

Palmarini L. 2013. Un italiano “fortunato” a Cracovia. Biografia e produzione linguistico-letteraria di Fortunato Giannini tra Italia e Polonia, Romanica Cracoviensia 13/2013: 217–233.
Zobacz w Google Scholar

Ronowicz E.A. 1982. Kierunki w metodyce nauczania języków obcych. Przegląd historyczny, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Schramm E. 2008. Dzieje nauki języka angielskiego i innych języków nowożytnych w Polsce w okresie zaborów (od schyłku I do narodzin II Rzeczpospolitej), Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Sierpowski S. 1975. Stosunki polsko-włoskie w latach 1918–1940, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Szczepanik K., Herman-Łukasik A., Janicka B. (a c. di) 2007. Stosunki dyplomatyczne Polski. Informator, vol. I. Europa 1918–2006, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Walasek S. 1992. Udział profesorów szkół wyższych i średnich w kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Polsce międzywojennej, [in:] Studia z dziejów oświaty i myśli pedagogicznej XVIII–XX wieku, a c. di S. Walasek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław: 167–178.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.