Z Nowolipek do Portofino. O „przeprowadzce” kwestii kobiecych z dwudziestolecia do współczesności
PDF

Słowa kluczowe

dwudziestolecie międzywojenne
kwestie kobiece
literatura kobiet
powieść współczesna
interwar period
woman’s issues
literature written by women
contemporary novel

Jak cytować

Pierzynka, P. (2018). Z Nowolipek do Portofino. O „przeprowadzce” kwestii kobiecych z dwudziestolecia do współczesności. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 10(2), 149–160. https://doi.org/10.24917/20837275.10.2.11

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.10.2.11

Artykuł jest próbą zetknięcia ze sobą dwóch powieści: Dziewcząt z Nowolipek Poli Gojawiczyńskiej (1935) oraz Dziewczyn z Portofino Grażyny Plebanek (2005). Dokonano w nim przedstawienia motywów, które czynią obie publikacje „siostrzanymi”. Elementy te zostały wybrane ze względu na ich istotne znaczenie dla poruszanej w utworach problematyki kwestii kobiecych. Ujawniony dzięki tym zabiegom potencjał interpretacyjny otwiera szkic na dalsze badania.


From Nowolipki to Portofino. About the „move” of woman’s issues from interwar period to contemporary times


The article is an attempt at bringing two novels together: Dziewczęta z Nowolipek written by Pola Gojawiczyńska (1935) and Dziewczyny z Portofino by Grażyna Plebanek (2005). It features a presentation of motives, which cause the two publications to be „sorolal” pieces of work. Those elements were chosen because of their essential meaning for problematic aspects of woman’s issues, which is present in texts. Interpretative potential disclosed by these measures opens the field for further explorations.

https://doi.org/10.24917/20837275.10.2.11
PDF

Bibliografia

Araszkiewicz A. 2014. Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Büthner-Zawadzka M. 2008. Dziewczęta i dziewczyny: bohaterki Gojawiczyńskiej i Plebanek jako obce/inne w przestrzeni miejskiej. W Widziane, czytane, oglądane – oblicza Obcego, P. Cieliczko, P. Kuciński (red.). Warszawa. 31–44.
Zobacz w Google Scholar

Burzyńska A. 2006. Wprowadzenie. W A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Kraków. 13–44.
Zobacz w Google Scholar

Cieślak-Sokołowski T. 2012. „Blisko tekstu – lektura krytyczna, dydaktyka uniwersytecka a teorie kulturowe”. Edukacja nr 2 (118). 86–92.
Zobacz w Google Scholar

Gojawiczyńska P. 1987. Dziewczęta z Nowolipek. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Graff A. 2008. Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Konarzewska M. 2008. Świadomość spoza kanonu. O Dziewczynach (z Portofino) i paru mo/enstrualnych tekstach feministycznych. W Polska literatura najnowsza – poza kanonem, Paulina Kierzek (red.). Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowski J. 1990. Literatura dwudziestolecia. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Plebanek G. 2005. Dziewczyny z Portofino. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Perloff M. 2004. Introduction: Differential Reading. W Differentials: Poetry, Poetics, Pedagogy, Marjorie Perloff. Tuscaloosa. 3–60.
Zobacz w Google Scholar

Sikora K. 2000. „«Dźwięk», który nie jest nawet cząstką ciebie – imię a tożsamość”. W Tożsamość człowieka. Psychologia osobowości 4, A. Gałdowa (red.). Kraków. 185–196.
Zobacz w Google Scholar

Termińska K. 1993. „Symbolika okna w prozie Jarosława Iwaszkiewicza”. Język Artystyczny nr 8. 85–104.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.