Dyskurs emancypacyjny w wybranych współczesnych serialach filmowych z postaciami kobiet w rolach głównych
PDF

Słowa kluczowe

serial fabularny
kobiety
bunt
emancypacja
feminizm siły TV series
woman
rebel
emancipation
power feminism

Jak cytować

Konieczna, E. (2023). Dyskurs emancypacyjny w wybranych współczesnych serialach filmowych z postaciami kobiet w rolach głównych: Rozważania na temat opresji społecznej, seksualnej i religijnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 15(1), 31–42. https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.3

Abstrakt

Seriale stanowią dzisiaj nieodłączny element kultury medialnej, a ich tematyka często dotyczy różnych form przemocy wobec kobiet oraz zmagań bohaterek z zewnętrzną opresją. Przedmiot rozważań stanowią wybrane współczesne seriale filmowe z postaciami kobiet w roli głównej. Celem refleksji badawczej jest przedstawienie sposobów ukazywania kobiet w serialach zrealizowanych w drugiej dekadzie XXI wieku. Przeprowadzona analiza potwierdza tezę, że seryjne narracje są odbiciem skrywanych i przemilczanych problemów kobiet, poruszają zagadnienia przemocy seksualnej, domowej, psychicznej i religijnej opresji. Bohaterki seriali o tematyce emancypacyjnej zmagają się z ustalonymi przez patriarchalne społeczeństwo, rodzinę czy wspólnotę religijną normami zachowań, przeciwko którym się buntują. W artykule zwrócono uwagę na zmiany społeczno‑kulturowe w przedstawianiu postaci kobiet i obecność refleksji na temat wielokulturowej i religijnej tożsamości oraz granic kulturowej asymilacji i integracji.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.3
PDF

Bibliografia

Feldman Deborah. 2020. Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów. Kamila Slawinski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jenner Mareike. 2015. „Binge‑watching: Video‑on‑demand, quality TV and mainstreaming fandom”. International Journal of Cultural Studies 20(3). 304–320. https://arro.anglia.ac.uk/578784/1/Binge‑Watching%20Video‑on-Demand%2C%20Quality%20TV%20and%20Mainstreaming%20Fandom.pdf (dostęp: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Kisielewska Alicja. 2021. Antropologia telewizji. Telewizja w życiu codziennym w Polsce. Białystok.
Zobacz w Google Scholar

Kisielewska Alicja. 2009. Polskie tele‑sagi – mitologie rodzinności. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kisielewska Alicja. 2016. „Seriale telewizyjne jako wspólnoty symboliczne”. IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych XXVIII(2). 91–106.
Zobacz w Google Scholar

Konieczna Ewelina. 2021. „Seriale i ich odbiór jako odbicie zmian społeczno‑kulturowych”. Dyskursy Młodych Andragogów 22. 85–97.
Zobacz w Google Scholar

Land Stephanie. 2019. Sprzątaczka. Jak przeżyć w Ameryce, będąc samotną matką pracującą za grosze. Barbara Gadomska (przeł.). Wołowiec.
Zobacz w Google Scholar

Lehrer Eli. 2014. „The Netflix effect”. Weekly Standard 19(24) (3 March). https://www.washingtonexaminer.com/weekly‑standard/the‑netflix‑effect (dostęp: 25.02.2022).
Zobacz w Google Scholar

Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. „Od redaktora: seriale – nowa jakość czy stare w nowej odsłonie?”. Zeszyty Prasoznawcze 59(1). 1–15. https://www.ejournals.eu/Zeszyty‑Prasoznawcze/ (dostęp: 25.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Miller Christian T., Armstrong Ken. 2018. A False Report: A True Story of Rape in America. New York.
Zobacz w Google Scholar

Pittman Matthew, Sheehan Kim. 2015. Sprinting a media marathon: Uses and gratifications of binge‑watching television through Netflix. https://firstmonday.org/article/view/6138/4999 (dostęp: 24.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Roxborough Scott. 2014. „Despite Netflix effect, foreign networks prefer to wait for series”. Hollywood Reporter (20 February). https://www.hollywoodreporter.com/news/netflix‑effect‑foreign‑networks‑prefer-681928 (dostęp: 25.11.2022).
Zobacz w Google Scholar

Smith Chris. 2014. „The Netflix effect: How binge watching is changing television”. TechRadar (16 January). http://www.techradar.com/us/news/internet/the‑netflix‑effect‑how‑binge‑watching‑is‑changing‑television-1215808 (dostęp: 28.09.2015).
Zobacz w Google Scholar

Ślęczka Kazimierz. 1999. Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Tokarczuk Olga. 2020. Czuły narrator. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Wolf Naomi. 1993. Fire with fire. The new female power and how it will change the 21th century. London.
Zobacz w Google Scholar

Homeland. 2011–2020. 8 sezonów, 96 odcinków. Twórcy: Gideon Raff, Howard Gordon, Alex Gansa. Prod. Chip Johannessen, USA. Emisja: Showtime, Netflix.
Zobacz w Google Scholar

Kalifat. 2020. 8 odcinków. Twórcy: Wilhelm Behrman, Niklas Rockström, Goran Kapetanović. Prod. Tomas Michaelsson. Szwecja. Emisja: SVT1, Netflix.
Zobacz w Google Scholar

Niewiarygodne (Unbelievable). 2019. 8 odcinków. Twórcy: Susannah Grant, Ayelet Waldman, Michael Chabon Prod. Katie Couric Media, Escapist Fare, Timberman/Beverly Productions, Sage Lane Productions, CBS Television Studios. USA. Emisja: Netflx.
Zobacz w Google Scholar

Sprzątaczka (Maid). 2021. 10 odcinków. Twórca: Molly Smith Metzler. Prod. Colin McKenna,Terri Murphy, Bonnie R. Benwick. USA. Emisja: Netflix.
Zobacz w Google Scholar

Unorthodox. 2020. 4 odcinki. Twórca: Maria Schrader. Prod. Studio Airlift, Real Film Berlin GmbH, Niemcy. Emisja: Netflix.
Zobacz w Google Scholar

Upadek (The Fall). 2013–2016. 3 sezony (17 odcinków). Twórca: Allan Cubitt, Jakob Verbruggen. Prod.Fables Limited Artists Studio, BBC Northern Ireland, RTÉ, Wielka Brytania, Irlandia. Emisja: BBC 2, RTÉ One, Netflix.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.