Dzieje grzechu, czyli kontrowersje wokół polskiej recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka
PDF

Słowa kluczowe

Walerian Borowczyk
film
surrealizm
prasa
recepcja
surrealism
press
reception Paulina

Jak cytować

Kwas, P. (2014). Dzieje grzechu, czyli kontrowersje wokół polskiej recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 4, 105–112. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/1547

Abstrakt

A story of sin: the controversy surrounding polish reception of Walerian Borowczyk’s cinematic works

Worldwide Walerian Borowczyk is known as a vanguard artist. In Poland, however, his works have been always divided into two categories: the “real art”, eg. his animated films made with Jan Lenica and “all the rest”, usually called “controversial” or demoralizing”, made abroad. Borowczyk’s late works (such as Immoral Tales, 1974, The Beast, 1975, or Emmanuelle V, 1987) confirmed his image of a pornographer, an iconoclast and controversial yet repetitive creator constantly shocking with (cheap) erotica. In that context, an insight on the reception of Borowczyk’s cinematic works in his homeland seems particularly interesting. An analysis of the aforementioned problem is followed by an attempt to find all the possible sources of such particular reception of the works of Walerian Borowczyk. He was a director viewed either as a pornographer or an uncompromising icon of bold film productions – the first real surrealist of Polish cinema.

PDF

Bibliografia

Bird D., Duch Goto, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53.
Zobacz w Google Scholar

Borowczyk W., Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Warszawa 2007.
Zobacz w Google Scholar

Borowczyk W., Moje polskie lata. Dzieje grzechu 2000, przeł. L. Brokowska, Paris 2001.
Zobacz w Google Scholar

Borowczyk W., Rivette J, Delahaye M., Pierre S., Kino nie jest sztuką zespołową, przeł. W. Chyła,
Zobacz w Google Scholar

W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19–20.
Zobacz w Google Scholar

Ch. E., Teatr państwa Kabal, „Film” 1967, nr 40.
Zobacz w Google Scholar

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. K. Wielebska, K. Mikruda, Kraków–Warszawa 2010./ A Story of Sin. Surrealism in Polish Cinema, ed. K. Wielebska, K. Mikruda, Krakow–Warsaw 2010.
Zobacz w Google Scholar

Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895–1997, Poznań 1999.
Zobacz w Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. „Boro”, „Film” 1969, nr 25.
Zobacz w Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27.
Zobacz w Google Scholar

Jackiewicz A., Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19.
Zobacz w Google Scholar

Kałużyński Z., Dalsze dzieje grzechu, „Polityka” 2002, nr 39.
Zobacz w Google Scholar

Księżyk R., Piękno i bestie, „Film” 2006, nr 4.
Zobacz w Google Scholar

Kurpiewski L., Zapiski skandalisty, „Newsweek” 2008, nr 13.
Zobacz w Google Scholar

Kurz I., Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało, „Kino” 2008, nr 1.
Zobacz w Google Scholar

Kwas P., Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
Zobacz w Google Scholar

Lubelski T., Historia kina polskiego, Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.
Zobacz w Google Scholar

Maciejewski Ł., Nagi instynkt, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 3.21 (dodatek Kultura).
Zobacz w Google Scholar

Pietrasik Z., Niemoralny moralista, „Polityka” 2006, nr 7.
Zobacz w Google Scholar

Polak C., Nieznane wcielenia mistrza kina erotycznego, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2008, nr 19.
Zobacz w Google Scholar

Sadowska M., Porno dla inteligentów, „Przekrój” 2009, nr 45.
Zobacz w Google Scholar

Wojtczak M., Kronika nie tylko filmowa, Warszawa 2004.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.