Wykorzystanie fotografi i we współczesnych badaniach folklorystycznych
PDF

Słowa kluczowe

fotografia rodzinna
wideofilmowanie
wywiad narracyjny
folklor
badania terenowe
family photography
video recordings
narrative interview
field work

Jak cytować

Hajduk-Nijakowska, J. (2014). Wykorzystanie fotografi i we współczesnych badaniach folklorystycznych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 2, 58–66. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1573

Abstrakt

The use of photography in contemporary folklore studies

Contemporary folklore studies use photographs, especially family snapshots, to conduct narrative interviews in the course of a field work. They treat photography, which has broken the monopoly of spoken word in traditional culture, as a carrier of memory, human experiences and emotions, as images supported with words influence ways of comprehending the past and shaping the memory within local communities. New image-recording techniques also affect the method of carrying out field work, makingit possible to perpetuate the situation under investigation not only on a photographic platebut also on video carriers and digital tapes, thus extending the possibilities of interpreting the current folklore sources. Documentation collected in this way may be published on professional web portals along with the text.
The fact that image-recording tools have become so widespread also increases the pace of the changes taking place within the domain of traditional family and annual rituals: recordingvarious events (e.g. wedding receptions or Shrovetide ceremonies) on a videotape and then posting those videos on the Internet, especially on YouTube, sets a new area of field work for folklorists and speeds up the process of theatricalization and carnivalization of contemporary culture.

PDF

Bibliografia

Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Banks M. (2000), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Belting H. (2007), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Bijak M. (wybór) (1987), Dopisane do fotografii, „Regiony” nr 2–4.
Zobacz w Google Scholar

Burszta W.J. (2008), Wielokulturowość – nowy globalny folkloryzm, w: Kiczosfery współczesności, red. W.J. Burszta, E.A. Sekuła, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Didi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Dudek K.J. (2009), Filmy weselne. Nowe media a zmiany w rytuale, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4.
Zobacz w Google Scholar

Dzięcielewski R. (2004), Uroczyste wideofilmowanie. Kilka uwag etnografa, w: Antropologia wobec fotografii i filmu, red. G. Pełczyński, R. Vorbrich, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Folklorystyka jako antropologia słowa mówionego (2005), „Literatura Ludowa” nr 4–5.
Zobacz w Google Scholar

Geffroy Y. (1990), Family photographs: a visual heritage, „Visual Antrhropology” nr 3 [cyt. za: Banks 2000).
Zobacz w Google Scholar

Hajduk-Nijakowska J. (2005), Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy, Opole.
Zobacz w Google Scholar

Hermanowicz M. (2003), Fotografie 1968–2002, płyta CD, Paryż.
Zobacz w Google Scholar

Kadłubiec K.D. (1973), Gawędziarz cieszyński Józef Jeżowicz, Ostrawa.
Zobacz w Google Scholar

Mitosek Z., (2001), Rodzina w opowiadaniu, opowiadanie w rodzinie, w: Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Nijakowski L. (2008), Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Smolińska T. (1992), Rodzina o sobie. Folklorystyczny aspekt rodzinnej tradycji kulturowej, Opole.
Zobacz w Google Scholar

Pink S. (2009), Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, przeł. M. Skiba, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Warszawa
Zobacz w Google Scholar

Sontag S. (2009), O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Stempel W.-D. (2004), Narracja potoczna jako prototyp, przeł. A. Nermer, w: Narratologia, red. M. Głowiński, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Sulima R. (1992), Słowo i etos. Szkice o kulturze, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Sztompka P. (2006), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.