Rola i znaczenie edukacji psychologicznej nauczycieli w kontekście zmian społeczno-kulturowych w Polsce
PDF

Słowa kluczowe

edukacja psychologiczna
nauczyciel
umiejętności psychologiczne
tożsamość młodzieży
zmiany społeczno-kulturowe
psychological education
teacher
psychological skills
youth identity
sociocultural changes

Jak cytować

Słowik, P. (2015). Rola i znaczenie edukacji psychologicznej nauczycieli w kontekście zmian społeczno-kulturowych w Polsce. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 6, 183–201. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2305

Abstrakt

The role and meaning of psychological education of teachers in the context of socio-cultural changes in Poland

The article presents an analysis of the socio-cultural changes in Poland after 1989 in the context of changes of the identity of young people and new educational forms resulting from it. For several years there are observable changes taking place in educational systems in Poland, which causes a discussion and polemic on the issue of introducing changes. There are voices of satisfaction, but there are also a lot of critical ones, which encourage to seek further for educational solutions. There are also many negative phenomena which can be observed at schools, such as the increasing level of aggression of students, hyperactivity problems, and also addiction problems of many kinds. When analyzing the socio-cultural changes connected with the educational changes, one can clearly see in students a lower level of independent and creative thinking and an attitude towards the ad hoc, often mercantile goals. The teachers, on the other hand, often find themselves in new situations which confront them with new challenges, which requires them to use a special approach to a student and an appropriate range of interpersonal and communicative skills. That is why teachers are offered to study psychological education which can be conducted in a form of specialized training, workshop or even interpersonal training.

PDF

Bibliografia

Chymuk M. (1998), Przestępczość i patologie społeczne wśród młodzieży, [w:] Agresja i przemoc we współczesnym świecie, red. J. Kuźma, Z. Szarota, t. 1, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Doroszewicz K., Zwoliński M. (1980), O możliwościach wykorzystania niektórych właściwości treningu interpersonalnego w kształceniu psychologicznym nauczycieli, Psychologia wychowawcza, 1.
Zobacz w Google Scholar

Eicher J. (1995), Sztuka komunikowania się, Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Fatyga B. (1998), Ekspertyza. Zapobieganie i Przeciwdziałanie Przemocy Rówieśniczej w szkołach i środowiskach lokalnych. Rozwiązania modelowe, Portal Psychologiczny.
Zobacz w Google Scholar

Fromm E., (1994), Niech się stanie człowiek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Gasiul H. (1996), Refleksje nad mechanizmami i formami oddziaływań wiedzy psychologicznej na umysłowość oraz zachowanie człowieka, [w:] Dziecko-Społeczeństwo-Edukacja: Dylematy Psychologiczne, red. W. Pilecka, J. Kossewska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Gruszczyńska B., (1998), Przestępczość w Polsce w okresie transformacji w świetle danych statystycznych, [w:] Bezpieczny obywatel, bezpieczne państwo, red. J. Widacki, J. Czapska, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Grzegołowska-Klarkowska H. (1991), Samoobrona przez samooszukiwanie się, [w:] Złudzenia, które pozwalają żyć, red. M. Kofta, T. Szustrowa, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Grzegorzewska K. (2007), Stres w zawodzie nauczyciela, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Janicki M., Władyka W. (2003), Raport, Strachy na lachy, „Polityka”, 12(2404), 1–16.
Zobacz w Google Scholar

Jedliński K. (1993), Sztuka słuchania, [w:] Rezonans i dialog, ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jedliński K. (2000), Trening interpersonalny, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kępiński A. (2002), Poznanie chorego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Król-Fijewska, M. (1993), Trening asertywności, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kuźma J. (1997), Dziecko w systemie współczesnej edukacji – nadzieje i zagrożenia, [w:] Funkcje psychologii w dobie przemian społeczno-kulturowych w Polsce, red. W. Pilecka, M. Kliś, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kwaśnica R. (2004), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski,Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Z. (1991), Konteksty pytań o zmiany w kształceniu nauczycieli, [w:] Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej, red. H. Kwiatkowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Z. (2013), Przyszłość kształcenia w Polsce, „Academia”, 1(33).
Zobacz w Google Scholar

Łaguna M. (1996), Program kształcenia nauczycieli z zastosowaniem metod aktywizujących: założenia, realizacja oraz doświadczenia i opinie studentów, [w:] Dziecko – Społeczeństwo – Edukacja: dylematy psychologiczne, red. W. Pilecka, J. Kossewska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Mazurkiewicz M. (1996), Wrażliwość kliniczna jako główny cel psychologicznej edukacji nauczyciela, [w:] Dziecko – Społeczeństwo – Edukacja: dylematy psychologiczne, red. W. Pilecka, J. Kossewska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Mead M. (1979), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Meller M., Flankowska J. (1998), Pokolenie Frugo, „Polityka”, 14(2135).
Zobacz w Google Scholar

Meller M. (2003), Kres bezstresu, „Polityka”, 12(2404).
Zobacz w Google Scholar

Merton R.K. (1982), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Mirski A. (1996), Empatia jako proces komunikacyjny, [w:] Dziecko – Społeczeństwo – Edukacja: dylematy psychologiczne, red. W. Pilecka, J. Kossewska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Neidhardt E.J., Weinstein M.S., Conry R.F. (1996), Jak opanować stres, Skuteczne metody dla każdego, Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Nęcki Z. (1992), Komunikowanie interpersonalne, Wrocław–Warszawa–Kraków
Zobacz w Google Scholar

Oleszkowicz A., Bąk O. (1997), Bunt młodzieży – reakcja na kryzys społeczny czy konieczność rozwojowa, red. W. Pilecka, W. Czajkowski, „Prace Psychologiczne, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny”, 180.
Zobacz w Google Scholar

Passowicz P., Słowik P. (2013), Psychospołeczny i środowiskowy kontekst zmian edukacyjnych w Polsce. Szanse i zagrożenia, [w:] Zagrożenia Środowiskowe, red. A. Borzęcki, Lublin, 470–481.
Zobacz w Google Scholar

Pilecka W. (1997), Pedagogika a psychologia – implikacje dla kształcenia nauczycieli, [w:] Funkcje psychologii w dobie przemian społeczno-kulturowych w Polsce, red. W. Pilecka, M. Kliś, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Quick J.C., Quick J.D. (1984), Organizational stress and preventive management, New York.
Zobacz w Google Scholar

Rees S., Graham R. (1995), Bądź sobą. Trening asertywności, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Siek S. (1990), Treningi relaksacyjne, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Słowik P. (1996), Wykorzystanie metod i technik psychoterapeutycznych dla rozwoju i samorozwoju człowieka, [w:] Dziecko – Społeczeństwo – Edukacja: dylematy psychologiczne, red. W. Pilecka, J. Kossewska, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Słowik P., Passowicz P., Wysocka-Pleczyk M. (1997), Nowe systemy edukacyjne w Polsce – nadzieje czy obawy, [w:] Funkcje psychologii w dobie przemian społeczno-kulturowych w Polsce, red. W. Pilecka, M. Kliś, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Słowik P., Passowicz P. (1998), Psychospołeczne uwarunkowania wzrostu przestępczości wśród młodzieży w Polsce, [w:] Agresja i przemoc we współczesnym świecie, red. J. Kuźma, Z. Szarota, t. 1, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Słowik P., Passowicz P. (2004), Przestępczość wśród młodzieży w Polsce – determinanty psychospołeczne, [w:] Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu, red. P. Piotrowski, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Słowik P., Passowicz P. (2006), Juvenile Delinquency in Poland: Psycho-Social Conditions, [w:] Understanding Problems of Social Pathology, red. P. Piotrowski, Amsterdam–New York.
Zobacz w Google Scholar

Wallen R.W. (1964), Psychologia kliniczna, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Witkowski L. (1989), Rozwój i tożsamość w cyklu życia, Toruń.
Zobacz w Google Scholar

Zaborowski Z. (1997), Trening interpersonalny, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.