Wokół prowokacyjnych gier i masek – o twórczości grupy muzycznej Rammstein
PDF

Słowa kluczowe

Rammstein
kultura rockowa
maska
image
wideoklipy
wizerunek sceniczny
gry intertekstualne
rock culture
mask
videos
scenic image
intertextual games

Jak cytować

Kosek, J. (2015). Wokół prowokacyjnych gier i masek – o twórczości grupy muzycznej Rammstein. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 7, 70–85. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2775

Abstrakt

W artykule zwrócono uwagę na intermedialny charakter działalności niemieckiej grupy muzycznej Rammstein. W swojej twórczości zespół niejednokrotnie wykorzystuje kategorię wspomnień, nawiązując do dramatycznych wydarzeń, a także podejmuje intertekstualne gry z rozmaitymi konwencjami. W tekście poruszono również aspekt przybierania masek przez artystów oraz dokonano analizy występów formacji w świetle teorii Ervinga Goffmana.
PDF

Bibliografia

Babula Jordan. 2012. „Bezgraniczna przesada. Zwracać uwagę”. Teraz Rock. Kolekcja 3 (17). Warszawa: Orange Media.
Zobacz w Google Scholar

Boholm Åsa. 2005. Weneckie widowiska karnawałowe w maskach. W Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Agata Chałupnik (oprac.), Leszek Kolankiewicz (wstęp i red.), 647–667. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz w Google Scholar

Burzyńska Anna i Michał Paweł Markowski. 2006. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, 521–540. Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar

Fiske John. 2008. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Aleksandra Gierczak (przeł.). Wrocław: Astrum.
Zobacz w Google Scholar

Głowiński Michał. 1986. „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki 77 (4) : 75–100.
Zobacz w Google Scholar

Goffman Erving. 1981. Człowiek w teatrze życia codziennego, Helena i Paweł Śpiewakowie (przeł.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Goffman Erving. 2006. Rytuał interakcyjny, Alina Szulżycka (przeł.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Hoffmann Beata. 2001. Rock a przemiany kulturowe końca XX wieku. Warszawa: Semper.
Zobacz w Google Scholar

Jarecka Urszula. 1999. Świat wideoklipu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Małgorzata Bernatowicz i Michał Filiciak (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Zobacz w Google Scholar

Kisch Adam. 2004. Rammstein. Czarna Skrzynka. Nie otwieraj!. Poznań: In Rock.
Zobacz w Google Scholar

Koziczyński Bartek. 2005. „Teraz Rammstein”. Teraz Rock 9 (31).
Zobacz w Google Scholar

Kopaliński Władysław. 1991. Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zobacz w Google Scholar

Kulawik Adam. 1997. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków: Antykwa.
Zobacz w Google Scholar

Rychlewski Marcin. 2011. Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk: Oficynka.
Zobacz w Google Scholar

Siwak Wojciech. 1999. Estetyka rocka. Warszawa: Semper.
Zobacz w Google Scholar

Filmografia:
Zobacz w Google Scholar

Od zmierzchu do świtu. 1996. reż. Robert Rodriguez, USA.
Zobacz w Google Scholar

Rammstein, Videos 1995–2012. 2012. DVD, Universal Musi Polska.
Zobacz w Google Scholar

Rammstein, Völkerball. 2006. DVD, Universal Music Polska.
Zobacz w Google Scholar

Wściekłe psy. 1992. reż. Quentin Tarantino, USA.
Zobacz w Google Scholar

Zagubiona autostrada. 1997. reż. David Lynch, USA.
Zobacz w Google Scholar

Netografia:
Zobacz w Google Scholar

aix. PAP. „Austriacka policja: Fritzl planował swoją zbrodnię latami”. Gazeta.pl Wiadomości, 5 maja 2008. Dostęp 12 maja 2014. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,5180950.html.
Zobacz w Google Scholar

Depeche Mode, „Stripped”. Tekstowo.pl. Dostęp 4 czerwca 2014. http://www.tekstowo.pl/piosenka,depeche_mode,stripped.html.
Zobacz w Google Scholar

Encyklopedia PWN Online, hasło „Malewicz Kazimierz”. Dostęp 11 kwietnia 2014. http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3936735/malewicz-kazimierz.html.
Zobacz w Google Scholar

Feuerrader – Oficjalny Polski Fanklub Rammstein. 2004–2015. Dostęp 28 marca 2014. http://www.feuerrader.pl.
Zobacz w Google Scholar

„Fritzl budując dom już planował zbrodnię”. TVN24. 5 maja 2008. Dostęp 12 maja 2014. http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/fritzl-budujac-dom-juz-planowal--zbrodnie,57300.html.
Zobacz w Google Scholar

“German cannibal guilty of murder”. BBC NEWS | Europe | German, 9 may 2006. Dostęp 9 maja 2014. cannibal guilty of murder http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4752797.stm.
Zobacz w Google Scholar

History – Rammstein. 1997–2014. Dostęp 28 marca 2014. http://www.rammstein.de/en/rammstein.
Zobacz w Google Scholar

„Leni Riefenstahl”. Filmweb. Dostęp 4 czerwca 2014. http://www.filmweb.pl/person/Leni-+Riefenstahl-116312.
Zobacz w Google Scholar

„Od zmierzchu do świtu (1996)”. Filmweb. Dostęp 2 czerwca 2014. http://www.filmweb.pl/film/Od+zmierzchu+do+%C5%9Bwitu-1996-8269.
Zobacz w Google Scholar

pap, ab. „Kanibal z Rotenburga skazany”. WPROST. 9 maja 2006. Dostęp 9 maja 2014. http://www.wprost.pl/ar/90142/Kanibal-z-Rotenburga-skazany/.
Zobacz w Google Scholar

Rammstein Logo / Music / Logonoid.com, Dostęp 10 kwietnia 2014. http://logonoid.com/rammstein-logo/.
Zobacz w Google Scholar

Rammstein World – Logos. Dostęp 10 kwietnie 2014. http://www.rammsteinworld.com/rammstein/logos.
Zobacz w Google Scholar

tan. „Testy DNA potwierdziły: Fritzl jest ojcem swoich wnuków”. Gazeta.pl Wiadomości, 29 kwietnia 2008. Dostęp 12 maja 2014. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,5166746.html.
Zobacz w Google Scholar

„Wściekłe psy (1992)”. Filmweb. Dostęp 2 czerwca 2014. http://www.filmweb.pl/Wsciekle.Psy.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.