Realność i wirtualność jako przedmiot badań nad obrazami cyfrowymi
PDF

Słowa kluczowe

antropologia mediów
historie wirtualności
cyberprzestrzeń
zwrot
transhumanizm
anthropology of media
histories of virtuality
cyberspace
turns
transhumanism

Jak cytować

Banaszkiewicz, K. (2018). Realność i wirtualność jako przedmiot badań nad obrazami cyfrowymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(4), 95–103. https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.9

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.9.4.9

Udział realnego i wirtualnego w organizacji wspólnot domaga się transdyscyplinarnych narzędzi diagnozy. Metafory poznawcze utożsamiają wirtualność z cyfrowością a cybertechnologia zyskuje status planetarnej kultury ludzi i nieludzi. Redukcja zaciera wymiary kultury, a z nimi historie wirtualności. Empiria każe myśleć o kulturach kontekstu medialnego i horyzoncie antropologii.

Reality and virtuality as a subject of research on digital images

Participation of the real and the virtual in the organisation of communities requires transdisciplinary diagnostic tools. Epistemological metaphors equate virtuality with digitality, and cybertechnology gains the status of planetary human and non-human culture. Reduction blurs cultural dimensions and thus histories of virtuality. Empiria directs our attention to cultures of media context and the horizon of anthropology.

https://doi.org/10.24917/20837275.9.4.9
PDF

Bibliografia

Bal Mieke. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. M. Bucholc (przeł.). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Zobacz w Google Scholar

Banaszkiewicz Karina. 2011. Audiowizualność i mimetyki przestrzeni. Media, narracja, człowiek. Kraków: Nomos.
Zobacz w Google Scholar

Banaszkiewicz Karina. 2014. O potrzebie antropologizowania. Metoda i praktyka w badaniach nad audiowizualnością. W Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek (red.). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. 18–31.
Zobacz w Google Scholar

Banaszkiewicz Karina. 2017. Reality and virtuality in the era of digital images. W Aesthetics and Mass Culture. Seoul: Korean society of Aesthetics, College of Humanities University
Zobacz w Google Scholar

National Korea Press. 322–332. htpp://www.iaaesthetics.org/item/176-aesthetics-and-mass-culture-proceedings-of-ica-2016-seoul-korea. [dostęp: 25.09.2017].
Zobacz w Google Scholar

Baily Douglas i in. 2015. Transhumanist Declaration. Humanity+. http:/ humanityplus.org/philosophie/ transhumanist-declaration/ [dostęp: 27.01.2016].
Zobacz w Google Scholar

Boehme Gottfried Mitchell, J.T. William. 2011. Zwrot ikoniczny a zwrot ikoniczny: dwa listy.
Zobacz w Google Scholar

K. Gadowska (przeł.). W Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej.
Zobacz w Google Scholar

M. Bogunia-Borowska, P. Sztompke (red.). Kraków: Znak. 94–117.
Zobacz w Google Scholar

Boryson Norman. 2009. Dyskurs, figura. M. Bryl (przeł.). W Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów “Artium Quaestiones”. P. Juszkiewicz, P. Piotrowski i in. (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 189–216.
Zobacz w Google Scholar

Friedberg Anna. 2012. Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna (przeł.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar

Habermas Jürgen. 2000. Filozoficzny dyskurs nowoczesności. M. Łukasiewicz (przeł.). Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Heidegger Martin. 2002. Pytanie o technikę. K. Wolicki (przeł.). W Budować, myśleć, mieszkać. Eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik. 224–254.
Zobacz w Google Scholar

Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas. W. Baran (przeł.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 144–161.
Zobacz w Google Scholar

Hopfinger Maryla. 2003. Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Sic!
Zobacz w Google Scholar

Jay Martin. 1999. Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. J. Przeźmiński (przeł.). W Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. R. Nycz (red.). Kraków: Universitas. 295–330.
Zobacz w Google Scholar

Joyce Patrick. 2010. Czym jest to, co społeczne w historii społecznej? E. Wilczyńska (przeł.). W Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. E. Domańska (red.). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. 125–172.
Zobacz w Google Scholar

Kluszczyński Ryszard. 2001. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Rabid.
Zobacz w Google Scholar

Kuhn Thomas S. 2003. Droga po strukturze. Eseje filozoficzne z lat 1970–1993 i wywiad rzeka z autorem słynnej Struktury rewolucji naukowych. S. Amsterdamski (przeł.). Warszawa: Sic!
Zobacz w Google Scholar

Latour Bruno. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni. Esej z antropologii symetrycznej. M. Gdula (przeł.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar

Lévy Pierre. 1997. Le Cyberespace, le ville et démocratie. W Cyberculture. Rapport au Conseil de l’Europe dans le cadre de projet nouvelles technologies, coopération culturelle et communication. Paris: Odile Jacob. 223–241, 288–308.
Zobacz w Google Scholar

Lévy Pierre. 1998, Qu, est-ce que le virtuel? Paris: Press Universitaires de France.
Zobacz w Google Scholar

Lévy Pierre. 2002. Drugi potop. J. Budzyk (przeł.). W Nowe media w komunikacji społecznej w XX w. M. Hopfinger (red.). Warszawa: Oficyna Naukowa. 373–391.
Zobacz w Google Scholar

Luhman Norman. 2007. Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii. M. Kaczmarczyk (przeł.). Kraków: Nomos. 166–196.
Zobacz w Google Scholar

Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów. P. Cypriański (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: 79–119.
Zobacz w Google Scholar

Marin Louis. 2011. O przedstawieniu. P. Mościcki (przeł.). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. 361–173.
Zobacz w Google Scholar

Nicolescu Basarab. 1996. 4 La Transdisciplinarité: Manifeste. Paris: Editions du Rocher.
Zobacz w Google Scholar

Ostrowicki Michał. 2006. Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Skowronek Bogusław. 2014. Medioznawstwo i lingwistyka transdyscyplinarne. W Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek (red.). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. 7–17.
Zobacz w Google Scholar

Sójka Jacek (red.). 2007. „O swoistości badań nad kulturą”. Kultura Współczesna 1.
Zobacz w Google Scholar

Virilio Paul. 1988. La machine de vision. Paris: Galiee. 123–159.
Zobacz w Google Scholar

Wiesing Lambert. 2012. Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu, K. Krzemieniowa (przeł.). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zobacz w Google Scholar

Zeidler-Janiszewska Anna. 2006. „Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze”. Teksty Drugie nr 4. 9–29.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.