Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?
PDF

Słowa kluczowe

kobiety z niepełnosprawnością intelektualną
badania jakościowe
badania włączające
women with intellectual disabilities
qualitative research
inclusive research

Jak cytować

Wołowicz, A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 10(1), 165–177. https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.13

Abstrakt

10.24917/20837275.10.1.13

Społeczny model niepełnosprawności, warunek podmiotowego traktowania uczestników badań społecznych i założenie dostępności badanych osób do procesu badawczego, wynikające z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, stawiają badaczy przed koniecznością poszukiwania nowych strategii prowadzenia badań, które docierają do świata znaczeń osób badanych. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi model badań partycypacyjnych, który wydaje się również właściwy dla uchwycenia intersekcjonalności kategorii płci i niepełnosprawności.

Participation research as the answer to the assumptions of the social model of disability?

The social model of disability, the requirement for the subjective treatment of participants in social research and the availability of research subjects to the research process, resulting from the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, put researchers before the need to seek new research strategies that grasp the world of meanings of the respondents. The model of participatory research, which seems also appropriate for capturing the intersectionality of the gender and disability, seems to meet these challenges.

https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.13
PDF

Bibliografia

Arnade S., Haefner S. 2011. ”Standard Interpretation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) from a Female Perspective”. http://www.independen-tliving.org/standardrules/StandardRules.pdf (dostęp: 10.06.2012).
Zobacz w Google Scholar

Barton L. 2005. “Emancipatory research and disabled people: Some observations and questions”. Educational Review nr 57. 317–327. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131910500149325 (dostęp: 10.06. 2012).
Zobacz w Google Scholar

Borowska-Beszta B. 2013. Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. Toruń.
Zobacz w Google Scholar

CERMI. Guide to gender mainstreaming in public disability policies. (2012). http://www.oear.or.at/inter-national/europaeische-union/europaeisches-und-internationales- recht/GuidetoGenderMainstreaminginPublicDisabilityPolicies.pdf (dostęp: 10.02.2016).
Zobacz w Google Scholar

Chodorow N. 1995. “Gender as Personal and Cultural Construction”. Signs: Journal of Women in Culture and Society nr 20. 516–544.
Zobacz w Google Scholar

Cole E.R. 2009. “Intersectionality and research in psychology”. American Psychologist nr 64. 170–180.
Zobacz w Google Scholar

Crenshaw K. 1991. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color”. Stanford Law Review nr 43 (6). 1241–1299.
Zobacz w Google Scholar

Crenshaw K., Thomas S. 2004. “Intersectionality: The Double Bind of Race and Gender”. Perspectives Magazine nr 2.
Zobacz w Google Scholar

Cytowska B. 2012. Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Davis L. (red.). 2013. The Disability Studies Reader. Nowy Jork.
Zobacz w Google Scholar

Dick-Mosher J. 2015. “Bodies in Contempt: Gender, Class and Disability Intersections in Workplace Discrimination Claims”. Disability Studies Quarterly nr 35. http://dx.doi.org/10.18061/dsq.v35i3.4928 (dostęp: 10.02.2016).
Zobacz w Google Scholar

Dutta S. 2015. “Discrimination Generated By the Intersection of Gender and Disability”. Journal of Dental and Medical Sciences nr 14. 33–36. DOI: 10.9790/0853-14663336 (dostęp: 10.02.2016).
Zobacz w Google Scholar

Garland-Thomson R. (2005). “Feminist disability studies”. Signs: Journal of Women in Culture and Society nr 30(2). 1557–1587.
Zobacz w Google Scholar

Gąciarz B. 2015. Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Gustavsson A., Zakrzewska-Manterys E. (red.). 1997. Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Heron J., Reason P. 2001. The practice of co-operative inquiry: Research with rather than on people. W Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice, P. Reason, H. Bradbury (red.). London. 179–188.
Zobacz w Google Scholar

Kazanowski Z. 2015. „Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska nr 1. 34–43.
Zobacz w Google Scholar

Kowalska B. 2012. „O metodologii feministycznej ogólnie i osobiście”. Studia Humanistyczne nr 11/2. 69–80.
Zobacz w Google Scholar

Kumaniecka-Wiśniewska A. 2006. Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Lindyberg I. 2012. Dorosłość z niepełnosprawnością intelektualną w podejściu biograficznym. W Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Teksty rozproszone, D. Krzemińska, I. Lindyberg (red.). Kraków. 69–132.
Zobacz w Google Scholar

Laws S., Harper C., Jones N., Marcus R. 2013. Research for Development: A Practical Guide. London.
Zobacz w Google Scholar

Lloyd M. 2001. “The politics of disability and feminism: Discord or synthesis?” Sociology nr 35. 715–728.
Zobacz w Google Scholar

Lorde A. 2008. Nie zdemontujesz domu pana przy użyciu jego własnych narzędzi. Wystąpienie na konferencji „Druga płeć”, Nowy Jork, 1979. K. Szumlewicz (przeł.). http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0020lorde.pdf (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Łąkas S. 2017. „Przestarzałość ciała. Niepełnosprawność i design siebie w czasach biotechnologii”. Fragile nr 1. 41–46.
Zobacz w Google Scholar

McVilly K.R., Dalton A.J. 2006. “Commentary on Iacono: Ethical challenges and complexities of including people with intellectual disability as participants in research”. Journal of Intellectual and Developmental Disability nr 31. 186–188. 10.1080/13668250600876426 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Migalska A., Król A. 2012. „Diagnoza i dobre praktyki dotyczące polityk włączania do głównego nurtu życia społecznego kobiet i dziewcząt z niepełnosprawnościami. Doświadczenia międzynarodowe”. https://www.academia.edu/2952691/Diagnoza_i_dobre_praktyki_dotyczące_polityk_włączania_do_głównego_nurtu_życia_społecznego_kobiet_i_dziewcząt_z_niepełnosprawnościami.Doświadczenia_międzynarodowe (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Oakley A. 1981. Interviewing Women: A Contradiction in Terms. W Doing Feminist Research, H. Roberts (red.). London. 30–61.
Zobacz w Google Scholar

O’Brien P., McConkey R., García-Iriarte E. 2014. “Co-researching with People who Have Intellectual Disabilities: Insights From a National Survey”. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities nr 27. 65–75. 10.1111/jar.12074 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Organizacja Narodów Zjednoczonych 2006. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2012 poz. 1169.
Zobacz w Google Scholar

Pachomiuk M. 2014. „«Nic o nas bez nas». Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach”. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo nr 25. 35–54.
Zobacz w Google Scholar

Pushor D. 2008. Collaborative Research. W The Sage encyclopedia of qualitative research method, L.M. Given (red.). London. http://dx.doi.org/10.4135/9781412963909 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Ramazanoglu C., Holland J. 2004. Feminist Methdology. Chalenges and Choices. London–New Delhi.
Zobacz w Google Scholar

Salvador Carulla L., Reed G.M., VaezAzizi L.M., i in. 2011. “Intellectual developmental disorders: towards a new name, definitione and framework for „mental retardation/ intellectual disability” in ICD–11”. World Psychiatry nr 10. 175–180.
Zobacz w Google Scholar

Schalock R.L. i in. 2010. Intellectual Disability. Definition, Classification, and Systems of Supports. 11th Edition, AAIDD. Washington.
Zobacz w Google Scholar

Shakespeare T. 2006. Disability rights and wrongs revisited. London.
Zobacz w Google Scholar

Shandra C.L., Chowdhury A.R. 2012. “The First Sexual Experience among Adolescent Girls with and without Disabilities”. Journal of Youth and Adolescence nr 41: 515–532. 10.1007/s10964-011-9668-0 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Stevenson M. 2010. “Flexible and responsive research: Developing rights-based emancipatory disability research methodology in collaboration with young adults who have Down syndrome”. Australian Social Work nr 63. 35–50. 10.1080/03124070903471041 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Titkow A. 2007. Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Traustadóttir R., Sigurjónsdóttir H. 2008. “The Mother behind the Mother: Three Generations of Mothers with Intellectual Disabilities and Their Family Support Networks”. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities nr 21(4). 331–340. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2008.00450.x. (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Walmsley J. 2001. “Normalisation, Emancipatory Research and Inclusive Research in Learning Disability”. Disability and Society nr 16. 187–205. 10.1080/09687590120035807 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Wołowicz-Ruszkowska A. 2013. Zanikanie? Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wołowicz-Ruszkowska A. 2016. “How Polish Women with Disabilities Challenge the Meaning of Motherhood”. Psychology of Women Quarterly nr 1. 80–95. 10.1177/0361684315600390 (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Woynarowska A. 2010. Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

VSO. A Handbook on Mainstreaming Disability. 2006. http://www.asksource.info/ pdf/33903_vsomainstreamingdisability_2006.pdf (dostęp: 1.02.2017).
Zobacz w Google Scholar

Żyta A. 2011. Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa dorosłych osób z zespołem Downa. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Żyta A. 2014. „Niepełnosprawnośćintelektualna – najnowsze zmiany terminologiczne i diagnostyczne w świetle DSM-5, ICD-11 oraz AAIDD”. Niepełnosprawnośći Rehabilitacja nr 1. 17–26.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.