"Metal Studies" – historia powstania i przegląd badań
PDF

Słowa kluczowe

Metal Music Studies
subkultura metalowa
scena metalowa
historia badań
metal subculture
metal scene
history of research

Jak cytować

BakaA. (2019). "Metal Studies" – historia powstania i przegląd badań. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 10(3), 6-18. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/4745

Abstrakt

DOI 10.24917/20837275.10.3.1

Metal Music Studies narodziły się w 2008 roku. Niniejszy artykuł opisuje genezę powstania i historię rozwoju tego nurtu badań aż do dzisiaj, omawia najważniejsze publikacje i ośrodki naukowe stymulujące rozwój Metal Studies oraz charakteryzuje główne zagadnienia badawcze podejmowane w obrębie tego nurtu, podając przykłady publikacji dla każdego typu badań.

Metal Studies – history of creation and review of research

Metal Music Studies started in 2008. This article describes their genesis and the history of their growth up to the present day. It summarizes the most important publications and lists the academic centers that proved to be crucial for stimulating their growth. The article moves on to describe the main research areas of Metal Studies, supplementing each description with relevant published research examples

PDF

Bibliografia

Antas Anna. 2014. „Miasto w przestrzeni językowo-kulturowej polskiej muzyki metalowej z lat osiemdziesiątych XX wieku”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica nr 2. 169–182.

Arnett Jeffrey Jensen. 1991. „Heavy metal music and reckless behavior among adolescents”. Journal of Youth and Adolescence nr 20(6). 573–592.

Arnett Jeffrey Jensen. 1996. Metalheads: Heavy metal music and adolescent alienation. Boulder, Colorado.

Baka Anna. 2014. Strategie autoprezentacji i stereotypizacji fanów metalu ekstremalnego w Internecie w odniesieniu do szokujących treści i formy tej muzyki. W Kult(ura) szoku, D. Gortych (red.). Poznań. 113–122.

Barron Lee. 2011. „Dworkin’s nightmare: Porngrind as the sound of feminist fears”. Popular Music History nr 6(1/2). 68–84.

Bayer Gerd. 2009a. „Doing cultural studies with earplugs”. W Heavy metal music in Britain, G. Bayer (red.). Surrey. 1–13.

Bayer Gerd (red.). 2009b. Heavy metal music in Britain. Surrey.

Berger, Harris M. 1999. „Death metal tonality and the act of listening”. Popular Music nr 18(2). 161–178.

Berger Harris M., Fales Cornelia. 2005. ”Heaviness” in the perception of heavy metal guitar timbres. W Wired for sound: engineering and technologies in sonic cultures. P.D. Greene, T. Porcello (red.). Middletown. 181–197.

Blumer Herbert. 2007. Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda. G. Romańczuk-Woroniecka (przeł.). Kraków.

Brown Andy R. 2003. Heavy metal and subcultural theory: A paradigmatic case of neglect? W The post-subcultures reader, D. Muggleton, R. Weinzierl (red.). Oxford. 209–222.

Brown Andy R. 2011. ”Heavy genealogy: Mapping the currents, contraflows and conflicts of the emergent field of metal studies, 1978–2010”. Journal for Cultural Research nr 15(3). 213–242.

Brown Andy R., Fellezs Kevin (red.). 2012. Heavy Metal Generations: (re)generating the politics of age, race, and identity in metal music culture. Oxford.

Brown Andy R., Spracklen Karl, Kahn-Harris Keith, Scott Niall W.R. (red.). 2015. Global metal music and culture. Current directions in metal studies. Milton Park.

Buckland Peter Dawson. 2016. ”When all is lost: Thrash metal, dystopia, and ecopedagogy”. International Journal of Ethics Education nr 1(2). 1–10.

Cavaglion Gabriel, Sela-Shayovitz Revital. 2005. ”The cultural construction of contemporary satanic legends in Israel”. Folklore nr 116(3). 255–271.

Chastagner Claude. 1999. ”The Parents’ Music Resource Center: from information to censorship”. Popular Music nr 18(2). 179–192.

Cheeseboro Anthony Q. 1999. ”Conflict and continuity: E. Franklin Frazier, Oliver C. Cox and the Chicago School of sociology”. Journal of the Illinois State Historical Society (1998–) nr 92(2). 150–172.

Christe Ian. 2004. Sound of the beast: The complete headbanging history of heavy metal. New York.

Dairianathan Eugene. 2012. ”The burden of song: Vedic Metal in Singapore”. Journal of Creative Communications nr 7(3). 243–260.

Deyhle Donna. 1998. ”From break dancing to heavy metal: Navajo youth, resistance, and identity”. Youth & Society nr 30(1). 3–31.

Dunn Sam, McFadyen, Scot Wise, Jessica Joy. 2005. Metal: A headbanger’s journey. Documentary, Music. Banger Films.

Ekinci Ozalp, Volkan Topcuoglu, Bilgin Topcuoglu Ozgur, Sabuncuoglu Osman, Berkem Meral. 2012. ”The association between music preferences and psychiatric problems in adolescents: a review of literature”. Marmara Medical Journal nr 25. 47–52.

Epstein Jonathon S., Pratto David J., Skipper James K. 1990. ”Teenagers, behavioral problems, and preferences for heavy metal and rap music: A case study of a southern middle school”. Deviant Behavior nr 11(4). 381–394.

Farber Bernard. 1988. ”The human element: Sociology at Chicago”. Sociological Perspectives nr 31(3). 339–359.

Gaines Donna. 1998. Teenage wasteland: suburbia’s dead end kids. Chicago–London.

Gelder Ken. 2005a. Introduction to part one. W The Subcultures Reader, K. Gelder (red.). London–New York. 19–24.

Gelder Ken. 2005b. Introduction to part two. W The Subcultures Reader, K. Gelder (red.). London–New York. 81–85.

Goldhammer Rio. 2017. „After the apocalypse: Identity and legitimacy in the postdigital heavy metal subculture”. Metal Music Studies nr 3(1). 135–144.

Granholm Kennet. 2013. „Ritual Black Metal: Popular music as occult mediation and practice”. Correspondences nr 1(1). 5–33.

Gregory Georgina. 2013. „Transgender tribute bands and the subversion of male rites of passage through the performance of heavy metal music”. Journal for Cultural Research nr 17(1). 21–36.

Guibert Gérôme, Hein Fabien. 2006. ”Les Scènes métal”. Volume! La revue des musiques populaires nr 5(2). 5–18.

Heesch Florian. 2009. ”Heavy Metal And Gender, conference at University of Music Cologne”. http://www.deathmetal.org/forum/index.php?topic=5024.0 [dostęp: 13.09.2017].

Heesch Florian, Scott Niall. 2016. Heavy metal, gender and sexuality: Interdisciplinary approaches. New York.

Hickam Brian. 2014. ”Amalgamated anecdotes: Perspectives on the history of metal music and culture studies”. Metal Music Studies nr 1(1). 5–23.

Hill Rosemary Lucy, Kahn-Harris Keith. 2016. CFP: Emerald Studies in Metal Music and Culture. The International Association for the Study of Popular Music UK and Ireland Branch. https://www.iaspm.org.uk/emerald-studies-in-metal-music-and-culture/ [dostęp: 18.12.2016].

Hill Rosemary Lucy, Spracklen Karl (red.). 2010. Heavy fundametalisms: Music, metal and politics. Critical Issues. Oxford.

Hines Michelle, McFerran Katrina Skewes. 2014. ”Metal made me who I am: Seven adult men reflect on their engagement with metal music during adolescence”. International Journal of Community Music nr 7(2). 205–222.

Hjelm Titus, Kahn-Harris Keith, LeVine Mark (red.). 2013. Heavy metal: Controversies and countercultures. Studies in Popular Music. Sheffield–Bristol.

Irwin William (red.). 2007. Metallica and philosophy: A crash course in brain surgery. Oxford.

ISMMS. [b.d]. Metal Studies Bibliography. https://www.ucmo.edu/metalstudies/metal_studies_home.html [dostęp: 14.09.2017].

James Kieran, Tolliday Christopher. 2009. ”Structural change in the music industry: a Marxist critique of public statements made by members of Metallica during the lawsuit against Napster”. International Journal of Critical Accounting nr 1(1–2). 144–176.

Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme metal: Music and culture on the edge. Oxford–New York.

Kahn-Harris Keith. 2011. ”Metal studies: Intellectual fragmentation or organic intellectualism?” Journal for Cultural Research nr 15(3). 251–253.

Karjalainen Toni-Matti, Kärki Timi (red.). 2015. Modern heavy metal: Markets, practices and cultures. International academic research conference. Proceedings. Aalto University Publication Series: CROSSOVER, 4/2015. Helsinki.

Kemp Andrew. 2006. ”Liberalism, individualism and heavy metal”. Review-Institute of Public Affairs nr 58(1). 39–40.

King Paul. 1988. ”Heavy metal music and drug abuse in adolescents”. Postgraduate Medicine nr 83(5). 295–301, 304.

Knopke Ekkehard. 2014. ”Headbanging in Nairobi: The emergence of the Kenyan metal scene and its transformation of the metal code”. Metal Music Studies nr 1(1). 105–125.

Krenske Leigh, McKay Jim. 2000. ”«Hard and heavy»: Gender and power in a heavy metal music subculture”. Gender, Place and Culture nr 7(3). 287–304.

Laaksonen Laura, Ainamo Antti, Karjalainen Toni-Matti. 2010. Cycles in causation and effectuation: A case study of four metal-music ventures. University of Twente.

Larsson Susanna. 2013. ”«I bang my head, therefore I am»: Constructing individual and social authenticity in the heavy metal subculture”. Young nr 21(1). 95–110.

LeVine Mark. 2008. Heavy metal Islam: Rock, resistance, and the struggle for the soul of Islam. New York.

Lis Wojciech, Godlewski Tomasz. 2012. Jaskinia hałasu. Poznań.

Luhr Eileen. 2005. ”Metal missionaries to the nation: Christian heavy metal music, «family values,» and youth culture, 1984–1994”. American Quarterly nr 57(1). 103–128.

Major Barbara. 2013. Dionizos w glanach: ekstatyczność muzyki metalowej. Kraków.

Mandal Agnieszka. 2004. „Subkultura metalowa – psychospołeczna charakterystyka muzycznych fascynacji i stylów życia”. Auxilium Sociale nr 2. 93–99.

Masciandaro Nicola (red.). 2010. Hideous gnosis: Black Metal Theory Symposium 1. Charleston.

McClary Susan, Walser Robert. 1990. Start making sense! Musicology wrestles with rock. W On record: Rock, pop, and the written word, S. Frith, A. Goodwin (red.). London–New York. 277–292.

McKinnon Colin A., Scott Niall, Sollee Kristen (red.). 2011. Can I play with madness? Metal, dissonance, madness and alienation. Critical Issues. Oxford.

„Metal Studies Links”. [b.d]. http://www.modernheavymetal.net/2017/05/mhmc-2017-presentation-abstracts.html [dostęp: 15.09.2017].

Miller Diana L. 2017. ”Gender and performance capital among local musicians”. Qualitative Sociology nr 40(3). 263–286.

Moberg Marcus. 2009. Faster for the master: exploring issues of religious expression and alternative Christian identity within the Finnish Christian metal music scene. Åbo.

Moghaddam Kimia. 2015. ”Rock music fans’ subculture in Tehran”. Social Responsibility Journal nr 11(3). 424–438.

Moynihan Michael, Søderlind Didrik. 2003. Lords of Chaos: The bloody rise of the satanic metal underground. Los Angeles.

Mulder Juul, Ter Bogt Tom, Raaijmakers Quinten, Vollebergh Wilma. 2007. ”Music taste groups and problem behavior”. Journal of Youth and Adolescence nr 36(3). 313–324.

Ner Andrzej. 2014. „Słowiańskie motywy demoniczne w twórczości polskich zespołów folkmetalowych”. Twórczość Ludowa nr 74(1–2). 18–23.

Nieto Oriol. 2013. ”Rhythmic and meter explorations of a complex metal piece: Meshuggah’s Catch 33”. http://urinieto.com/wp-content/uploads/2013/08/RhythmSeminar-Final-

Project-Nieto2013.pdf [dostęp: 22.04.2016].

Osborn Brad. 2011. ”Understanding through-composition in post-rock, math-metal, and other post-millennial rock genres”. Music Theory Online nr 17(3).

Overell Rosemary. 2014. Affective intensities in extreme music scenes: Cases from Australia and Japan. New York.

Palmer Craig T. 2005. ”Mummers and moshers: Two rituals of trust in changing social environments”. Ethnology nr 44(2). 147–166.

Patterson Dayal. 2013. Black metal: Evolution of the cult. Port Townsend.

Patton Decian, McIntosh Andrew. 2008. ”Head and neck injury risks in heavy metal: Head bangers stuck between rock and a hard bass”. British Medical Journal nr 337(dec17 2). a2825.

Pęczak Mirosław. 2003. Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja. Warszawa.

Phillipov Michelle. 2009. ”A «nihilistic dreamboat to negation»?: The cultural study of death metal and the limits of political criticism.” https://thesis.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/78090 [dostęp: 16.03.2016].

Phillipov Michelle. 2012. Death metal and music criticism: Analysis at the limits. New York–Toronto.

Phillips William, Cogan Brian. 2009. Encyclopedia of heavy metal music. Connecticut – London.

Pierry Michael. 2013. ”The LCC number of the Beast: A guide to metal music and resources for librarians”. Music Reference Services Quarterly nr 16(3). 141–159.

Pieslak Jonathan. 2007. ”Re-casting metal: Rhythm and meter in the music of Meshuggah”.

Music Theory Spectrum nr 29(2). 219–245.

Pillsbury Glenn T. 2006. Damage incorporated: Metallica and the production of musical identity. New York.

Piotrowski Grzegorz. 2003. Zrozumieć krzyk. W stronę muzykologii rocka. W Między duszą a ciałem: a po co nam rock, W.J. Burszta, M. Rychlewski (red.). Warszawa. 39–64.

Pizło Piotr. 2006. „Specyfika i ewolucja grupy subkulturowej metalowców we współczesnym społeczeństwie polskim”. Studia Humanistyczne AGH nr 4. 107–123.

Purcell Natalie J. 2003. Death metal music: The passion and politics of a subculture. Jefferson, N.C.

Riches Gabrielle. 2011. ”Embracing the chaos: Mosh pits, extreme metal music and liminality”. Journal for Cultural Research nr 15(3). 315–332.

Riches Gabrielle, Lashua Brett, Spracklen Karl. 2013. „Female, mosher, transgressor: A «moshography » of transgressive practices within the Leeds extreme metal scene”. IASPM@Journal nr 4(1). 87–100.

Riches Gabrielle, Snell Dave, Bardine Bryan, Walter Brenda Gardenour (red.). 2016. Heavy metal studies and popular culture. New York.

Savigny Heather, Sleight Sam. 2015. ”Postfeminism and heavy metal in the United Kingdom: Sexy or sexist?” Metal Music Studies nr 1(3). 341–357.

Schaap Julian, Berkers Pauwke. 2013. „Grunting alone? Online gender inequality in extreme metal music”. IASPM@ Journal nr 4(1). 101–116.

Scheel, Karen R., Westfeld, John S. 1999. ”Heavy metal music and adolescent suicidality: An empirical investigation”. Adolescence nr 34(134). 253.

Schilling Agnieszka, Płowiec Krzysztof. 2013. „Lokalny odbiór globalnej subkultury metalowej. Historia, tematyka, współczesna wizualność”. Poznańskie Zeszyty Humanistyczne nr 20. 135–156.

Schwartz Kelly D., Fouts Gregory T. 2003. ”Music preferences, personality style, and developmental issues of adolescents”. Journal of Youth and Adolescence nr 32(3). 205–213.

Scott Niall W. R., Von Helden Imke. 2009a. Preface. W The metal void. First gatherings, N.W.R.

Scott, I. Von Helden (red.). Oxford. ix–xiv.

Scott Niall W.R., Von Helden Imke (red.). 2009b. The metal void. First gatherings. Oxford.

Smucker Kyle. 2012. ”Himalayan metal of death: Heavy metal and middle class social identity in Kathmandu”. Independent Study Project (ISP) Collection, Paper 1287.

Snell Dave, Hodgetts Darrin. 2005. ”The psychology of heavy metal communities and white supremacy”. Te Kura Kete Aronui nr 1.

Spracklen Karl. 2006. ”Leisure, consumption and a blaze in the Northern sky: Developing an understanding of leisure at the end of modernity through the Habermasian framework of communicative and instrumental rationality”. World Leisure Journal nr 48(3). 33–44.

Spracklen Karl, Brown Andy R., Kahn-Harris Keith. 2011. ”Metal studies? Cultural research in the heavy metal scene”. Journal for Cultural Research nr 15(3). 209–212.

Spracklen Karl, Spracklen Beverley. 2012. ”Pagans and Satan and Goths, oh my: dark leisure as communicative agency and communal identity on the fringes of the modern Goth scene”. World Leisure Journal nr 54(4). 350–362.

Sylvan Robin. 2002. Traces of the Spirit: The religious dimensions of popular music. New York–London.

Tompkins Joe. 2015. ”Return from exile: How extreme metal culture found its niche with Dethklok and Postnetwork TV”. Journal of Popular Music Studies nr 27(2). 163–183.

Took Kevin J., Weiss Devid S. 1994. ”The relationship between heavy metal and rap music and adolescent turmoil: real or artifact?” Adolescence nr 29(115). 613–621.

Varas-Díaz Nelson, Rivera-Segarra Eliut, Medina Carmen L. Rivera, Mendoza Sigrid, González-Sepúlveda Osvaldo. 2014. ”Predictors of communal formation in a small heavy metal scene: Puerto Rico as a case study”. Metal Music Studies nr 1(1). 87–103.

Varas-Díaz Nelson, Scott Niall (red.). 2016. Heavy Metal Music and the Communal Experience. London.

Waksman Steve. 2004. ”California Noise: Tinkering with Hardcore and Heavy Metal in Southern California”. Social Studies of Science nr 34(5). 675–702.

Wallach Jeremy, Berger Harris M, Greene Paul D. (red.). 2011. Metal rules the globe: Heavy metal music around the world. Durham.

Walser Robert. 1993. Running with the devil: Power, gender, and madness in heavy metal music. Music / Culture. Middletown.

Weinstein Deena. 2000. Heavy metal: The music and its culture. New York.

Weinstein Deena. 2011. ”How is metal studies possible?” Journal for Cultural Research nr 15(3). 243–245.

Weston Donna. 2011. ”Basque Pagan Metal: View to a primordial past”. European Journal of Cultural Studies nr 14(1). 103–122.

Williams Duncan. 2014. ”Tracking timbral changes in metal productions from 1990 to 2013”. Metal Music Studies nr 1(1). 39–68.

Studia de Cultura posiada prawa autorskie do wszystkich opublikowanych materiałów. Autor/ka zachowuje prawo do ponownego opublikowania własnego dzieła w kolejnym utworze. Zewnętrzni wydawcy muszą jednak uzyskać zgodę oryginalnej instytucji wydawniczej (Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie) i redakcji Studia de Cultura.

Studia de Cultura to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i / lub ich instytucji na zasadach licencji niewyłącznej Creative Commons (CC BY 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess). Studia de Cultura nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.