Artystyczne transmisje afektu
PDF

Słowa kluczowe

performans
edukacja
trauma
teatr
proces twórczy performance
education
trauma
theatre
poetry
creativeprocess

Jak cytować

Pieniążek, M. (2020). Artystyczne transmisje afektu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 11(2), 77–90. https://doi.org/10.24917/20837275.11.2.6

Abstrakt

W artykule przedstawiam formy wykorzystania afektu w edukacji artystycznej. Doświadczenia emocjonujących spotkań z miejscami, w których powstawały ważne spektakle, gdzie tworzy- li wielcy artyści i poeci, są wskazane jako punkty węzłowe wywoływania postaw afektyw- nych, przenoszonych na działania twórcze. Siłę sprawczą afektu demonstruję na przykładzie spotkania z miejscem kluczowym dla powstania Umarłej klasy Tadeusza Kantora. Następnie wskazuję na wykorzystanie zespołowego charakteru przeżywania emocji twórczych. Dynamika grupowego oddziaływania emocji jest pokazana na przykładzie działania Klubu Literackiego MOK w Olkuszu. Poezja i proza czytane na głos oraz odpowiednio teatralizowa- ne umożliwiają dzielenie się doświadczeniami, tworzą afektywną przestrzeń spotkania, służą do przepracowywania osobistych traum i wytyczania nowych celów życiowych.

https://doi.org/10.24917/20837275.11.2.6
PDF

Bibliografia

Antonik Dominik. 2014. Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społe-
czeństwa informacyjnego. Kraków.
Bal Mieke. 2015. Afekt jako siła kulturowa. A. Turczyn (przeł.). W Historie afektywne i po-
lityki pamięci. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Sendyka, R. Nycz (red.).
Warszawa.
Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława. 2009. Tekstologia. Warszawa.
Czermińska Małgorzata. 2011. „Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopo-
etyki”. Teksty Drugie nr 5. 6-17.
Dolar Mladem. 2006. A Voice and Nothing More. Cambridge.
Guzek Łukasz. 2000, Sztuka wysokich napięć. Z Jerzym Beresiem rozmawia Łukasz
Guzek. W Tadeusz Kantor: Niemożliwe. J. Suchan (red.). Kraków.
Hamerlik Janina. 2014. Miłość Basi. t. 1 i 2. Olkusz.
Hamerlik, Janina. 2015. Robert i Izabela. Olkusz.
Janczy Kazimiera. 2016. Nim zatrzyma mnie czas. M. Pieniążek (red. i wstęp). Klucze.
Jauss Hans Robert. 1980. Czytelnik jako instancja nowej historii literatury. K. Krzemie-
niowa (przeł.). Pamiętnik Literacki nr 71(1). 319-339.
Jauss Hans Robert. 1986. Wzorce interakcji w procesie identyfikacji z bohaterem. W. Bia-
lik (przeł.). W Współczesna myśl literaturoznawcza w Republice Federalnej Niemiec.
H. Orłowski (red.). Warszawa. 178-191.
Kantor Tadeusz. 2004. Klasa szkolna. W tenże, Pisma. Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975-
1984, K. Pleśniarowicz (wyb. i oprac.). Wrocław-Kraków.
Kantor Tadeusz. 1989. „W Centre Pompidou i w Stodole”. Twórczość nr 2. 49-61.
Konieczniak Jadwiga. 2018. Na mojej drodze jestem sobą. M. Pieniążek (red. i wstęp).
Klucze.
Kosofsky Sedgwick Eve. 2003. Touching, Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity,
Durham.
Lis-Turlejska Maria. 1998. Traumatyczny stres. Koncepcje i badania. Warszawa.
Majcherkiewicz Jacek. 2015. Dotyk anioła. M. Pieniążek (red. i wstęp). Olkusz.
MOK. 2017. „Olkusz w prozie i malarstwie Piotra Nogiecia” [inf. własna]. https://www.
mok.olkusz.pl/index.php/aktuwalnosci/592-olkusz-w-prozie-i-malarstwie-piotra-
nogiecia-relacja-ze-spotkania-autorskiego [dostęp: 20.01.2018].
MOK. 2019. „Spotkanie autorskie z Olimpią Rychlińską” [inf. własna]. http://ww.mok.
olkusz.pl/index.php/11-aktualnosci/1597-spotkanie-autorskie-z-olimpia-rychlin-
ska-2 [dostęp: 30.03.2019].
Nogieć Piotr. 2016. Podróż pana Tomasza. Kraków.
Ong Walter Jackson. 1992. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. J. Japola
(przeł.). Lublin.
Piątek Anna. 2012. Mój prywatny konfesjonał. M. Pieniążek (red. i przedm.). Olkusz 2012.
Pieniążek Marek. 2005. Akt twórczy jako mimesis. Dziś są moje urodziny - ostatni spek-
takl Tadeusza Kantora. Kraków.
Pieniążek Marek. 2017. Ciało poezji - projekt poetyckiego interfejsu w technologii AR.
W Artysta - biokulturowy interfejs? M. Pieniążek (red.), Kraków.
Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach
wytwarzania światów. Kraków.
Pieniążek Marek. 2012. Pytając wierszem o lepszy świat. W Rzeka płynie przez mój dom.
XXX-lecie Klubu Literackiego MOK w Olkuszu. 1982-2012. M. Pieniążek (wyb., red.
i wstęp), Olkusz.
Pieniążek Marek. 2013. Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach
płynnej nowoczesności. Kraków.
Pieniążek Marek (red.) 2014. Uwierz. Katalog wystawy poświęconej walce z rakiem.
Olkusz.
Pogan Ewa. 2014. Mogę się śmiać. M. Pieniążek (red.). Olkusz.
Ponikowska Katarzyna. 2015. „Pisanie dla Niny to lek na samotność”. Gazeta Krakowska.
Małopolska Zachodnia 29.03. http://olkusz.naszemiasto.pl/artykul/olkusz-pisanie-
-dla-niny-to-lek-na- samotnosc,3330885,artgal,t,id,tm.html [dostęp: 24.01.2018].
Rychlińska Olimpia. 2019. Tkane z milczenia. M. Pieniążek (red.). Klucze.
Ryza Ryszard. 2018. Olkusz moje miasto. Olkusz.
Schopenhauer Artur. 2002. W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i paralipomena. t. 1.
J. Garewicz (przeł.). Warszawa.
Siwiec Magdalena. 2010. „«Szkoła rozczarowania» w poematach dygresyjnych: Słowacki
- Musset”. Wielogłos nr 1-2(7-8). 97-118.
Włodarczyk Irena. 2017. Dniem i nocą w Aniołowie. Olkusz.
Włodarczyk Irena. 2015. Rozmowy numerowane, M. Pieniążek (red. i wstęp). Olkusz.

Downloads

Download data is not yet available.