O muzyce metalowej, sztuce i okładkach… Z malarzem i grafikiem Arkadiuszem Zającem rozmawia Konrad Ludwicki
PDF

Słowa kluczowe

ethics
painting
heavy metal music
record covers
pop culture
art etyka
malarstwo
muzyka metalowa
okładki płyt
popkultura
sztuka

Jak cytować

Ludwicki, K. . (2019). O muzyce metalowej, sztuce i okładkach… Z malarzem i grafikiem Arkadiuszem Zającem rozmawia Konrad Ludwicki. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 11(3), 154–168. https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.13

Abstrakt

Pretekstem do rozmowy z malarzem i grafikiem Arkadiuszem Zającem są okładki płyt zespołów metalowych. Rozmowę z artystą poprzedza kilkustronicowy wstęp. W tekście skupiam się na meritum zjawiska, jakim są okładki płytowe. Skupiam się na jego osobliwościach, przeprowadzając ogólną charakterystykę. Punktem wyjścia są artystyczne i oryginalne obwoluty płyt zespołów metalowych. Rozmowa przeprowadzona została w roku 2019 i dotyczy - przede wszystkim - kontekstów twórczych w konfrontacji z szeroko pojętą sztuką, muzyką i malarstwem. W tekście stawiam hipotezy odnoszące się również do zagadnienia etyki i estetyki w projektach wybranych, niszowych okładek. Marginalnie rozpatruję też kwestie kultury masowej i jej poboczy.

https://doi.org/10.24917/20837275.11.3.13
PDF

Bibliografia

Brzozowicz Grzegorz (oprac.). 2002. „Chora wyobraźnia i brudne myśli czyli perwersyjne okładki płytowe”. Machina nr 4. 34–35.
Zobacz w Google Scholar

Burszewski Sławomir. 1997. Kanibale kiczu. W: Przegląd Sztuki Młodych – Dżungla 1997. Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar

Campos Cristian. 2011. Metal&Hardcore Graphics. Barcelona.
Zobacz w Google Scholar

Dobroczyński Bartłomiej. 2004. III Rzesza Popkultury i inne stany. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kasjaniuk Grzegorz. 2016. Czego słucham? Diabelska propaganda. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Małczyński Bartosz. 2018. „Tomorrow is the fear. Lęk przed technologią w twórczości grup rockowych i metalowych”. Kultura Współczesna nr 2(101). 157.
Zobacz w Google Scholar

Moynihan Michael, Didrik Soderlind. 2011. Władcy chaosu – krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia. Bartosz Donarski (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Rychlewski Marcin. 2003. „Suwaki, plakaty i inne atrakcje. Rzecz o okładkach rockowych”. Kultura Popularna nr 3. 95.
Zobacz w Google Scholar

Siwak Wojciech. 1993. Estetyka rocka. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Torzecki Mateusz. 2015. Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Wilk Eugeniusz. 1997. Neokicz w ikonosferze audiowizualnej. Próba rekonesansu. W: Niedyskretny urok kiczu. Grażyna Stachówna (red.). Kraków. 19.
Zobacz w Google Scholar

Filmy i źródła internetowe
Zobacz w Google Scholar

Jonas Akerlund (reż.). 2018. Władcy chaosu. Szwecja – Wielka Brytania.
Zobacz w Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Podgatunki_heavy_metalu. (dostęp: wrzesień 2019).
Zobacz w Google Scholar

https://www.antyradio.pl/Muzyka/Rock-News/Powstal-film-dokumentalny-o-chrzescijanskim-metalu-17305. (dostęp: wrzesień 2019).
Zobacz w Google Scholar

https://www.metalnews.pl/specjalne/10-najstraszniejszych-okladek-albumow-metalowych/. (dostęp: wrzesień 2019).
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.