Jak badać insynuacje? Ujęcie komunikacyjne
PDF

Słowa kluczowe

insinuation
journalistic announcement
Internet portal
communicative grammar
information ecology insynuacja
zapowiedź dziennikarska
portal internetowy
ekologia informacyjna
gramatyka komunikacyjna

Jak cytować

Filipczak-Białkowska, A. (2020). Jak badać insynuacje? Ujęcie komunikacyjne. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 12(2), 78–92. https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.6

Abstrakt

Insynuowanie stosowane w internetowych zapowiedziach dziennikarskich jest sposobem uzyskiwania ruchu na stronie używanym przez nadawców w celu podniesienia wskaźników i uzyskania korzyści ekonomicznych. Z drugiej strony jest ono zjawiskiem szkodliwym społecznie - wystawia osoby, wobec których kieruje insynuacje, na niebezpieczeństwo utraty pozytywnego wizerunku, a także naraża odbiorcę na kontakt z dezinformującym komunikatem. Artykuł prezentuje wywodzącą się z gramatyki komunikacyjnej metodę, która pozwala wykazać, czy dana internetowa zapowiedź dziennikarska posługuje się insynuacją.
https://doi.org/10.24917/20837275.12.2.6
PDF

Bibliografia

Awdiejew Aleksy, Habrajska Grażyna. 2004. Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej t. 1. Łask.
Awdiejew Aleksy, Habrajska Grażyna. 2006. Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej t. 2. Łask.
Awdiejew Aleksy, Habrajska Grażyna. 2010. Komponowane sensu w procesie odbioru komunikatów. Łódź.
Babik Wiesław. 2017. Ekologia informacji w projektowaniu edukacyjnej przestrzeni informacyjnej. W: Projektowanie informacji w przestrzeni biblioteki. Barbara Kamińska-
Czubała, Stanisław Skórka (red.), Ewa Piotrowska (współpr.). Kraków. 15-25.
Batorowska Hanna. 2017. Umiejętność strukturalizacji treści przez podmiot uczący się. W: Projektowanie informacji w przestrzeni biblioteki. Barbara Kamińska-Czubała, Stanisław Skórka (red.), Ewa Piotrowska (współpr.). Kraków. 26-37.
Filipczak-Białkowska Anita. 2018. „Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2(48). 245-262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17. (dostęp: 15.01.2020).
Insynuacja. Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pl/insynuacja. (dostęp: 12.01.2020).
Kałasznik Marcelina. 2017. Skandal w mediach - językowe wykładniki skandalu. W: Teorie komunikacji i mediów 10. Mariusz Wszołek (red.). Wrocław. 111-128. dziennikarstwo.uni.wroc.pl/ userfiles/files/nauka/open access/ Teorie Komunikacji i Mediów 10.pdf?v=1511537454. (dostęp: 12.01.2020).
Karwat Mirosław. 2006. O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika. Warszawa.
Kiklewicz Aleksander. 2018. „Perswazja poprzez segmentację wiadomości w rosyjskich internetowych serwisach informacyjnych”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, nr 2(48). 207-224. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.15. (dostęp: 12.01.2020).
Kowalczuk Krystyna, Krajewska-Kułak Elżbieta, Baranowska Anna, Krajewska-Ferishah Katarzyna, Guzowski Andrzej. 2016. Agresja i przemoc w miejscu pracy. W: Różne barwy przemocy. T. 1. Elżbieta Krajewska-Kułak i in. (red.). Białystok. 171-195. https://www.umb.edu.pl/photo/ pliki/Dziekanat-WNOZ/monografie/ 11-2016/6.pdf. (dostęp: 12.01.2020).
Licak Tomasz. 2014. „Przemoc pozawerbalna w prawie”. Ius et Administratio 3. 35-63. http://iusetadministratio.eu/wp-content/ Zeszyty_naukowe/ 2014/3_2014/3_2014_3_Tomasz_Licak.pdf. (dostęp: 12.01.2020).
Loewenstein George. 1994. „The Psychology of Curriosity. Review and Reinterpretation”.Psychological Bulletin t. 116, nr 1. 75-98. http://www.andrew.cmu.edu/user/gl20/
GeorgeLoewenstein/ Papers_files/pdf/PsychofCuriosity.pdf. (dostęp: 27.07.2019).
Maćkowiak Rafał. 2015. Agresja i przemoc werbalna na YouTubie. W: Powrót przemocy. Agnieszka Stańczak i in. (red.). Lublin. 128-140. https://issuu.com/ judabrowska/docs/powr__t_przemocy. (dostęp: 12.01.2020).
Piekarski Karol. 2017. Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę. Gdańsk.
Skowron Jakub. 2008. „Hipertekstualny wzorzec zapowiedzi dziennikarskiej w »newsmedialnym« otoczeniu Internetu”. Prace Językoznawcze 10. 201-218. http://bazhum.muzhp.pl/ media/files/Prace_Jezykoznawcze/ Prace_Jezykoznawcze-r-2008-t10/ Prace_Jezykoznawcze-r2008-t10-s201-218 /Prace_Jezykoznawcze-r2008 -t10-s201-218.pdf. (dostęp: 12.01.2020).
Skowronek Katarzyna. 2012. Insynuacja w polskich tabloidach a kontekst językowo-społeczny. W: W komunikacyjnych przestrzeniach nazw własnych i pospolitych. Izabela Łuc (red.). Katowice. 513-524.
Tray Shaun. 2005. What Are You Suggesting? Interpreting Innuendo Between ASL and English. W: Attitudes, Innuendo and Regulators. Challenges of Interpretation. Melanie Metzger, Earl Fleetwood (red.). Washington DC. 95-135.
Wala Łukasz. 2015. „Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja”. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym t. 18, nr 1. 115-124. http://dspace.uni.lodz.pl:8080/ xmlui/bitstream/handle/11089/7354/2015_1_wala_115_124. pdf?sequence=1&isAllowed=y. (dostęp: 16.05.2018).
Wojtak Maria. 2014. „O internetowych wersjach zapowiedzi dziennikarskiej”. Postscriptum Polonistyczne 2(14). 39-56. http://bazhum.muzhp.pl/media// files/Postscriptum_Polonistyczne/ Postscriptum_Polonistyczne-r2014-t-n2(14)/Postscriptum_Polonistyczne-r2014-t-n2(14)- s39-56/ Postscriptum_Polonistyczne-r-2014-t-n2(14) -s39-56.pdf. (dostęp: 12.01.2020).

Downloads

Download data is not yet available.