The Future is Female! Trans(human) Voices of Cher and Anohni
PDF (English)

Słowa kluczowe

femininity
transgender
voice
grain
transhumanism kobiecość
transgender
głos
ziarno
transhumanizm

Jak cytować

Sierzputowski, K. (2021). The Future is Female! Trans(human) Voices of Cher and Anohni. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(2), 21–34. https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.2 (Original work published 20 grudzień 2021)

Abstrakt

W niniejszym artykule chcę zaprezentować właściwości trans(ludzkich) głosów Cher i Anohni. Obie piosenkarki reprezentują niejednoznaczne i queerowe formy kobiecości, która denaturalizuje pojęcie płci oraz wikła odbiorcę w transgresywne doświadczenie estetyczne. Przy użyciu metafory cyborga zaproponowanej przez Donnę Haraway oraz koncepcji ziarna głosu Rolanda Barthesa chcę pokazać, jak kobiecy głos może stać się krytyczną formą oporu wobec patriarchalnej i mizoginistycznej koncepcji kobiecości.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.2
PDF (English)

Bibliografia

Auner Joseph. 2003. “Sing it for Me: Posthuman Ventriloquism in Recent Popular Music”. Journal of the Royal Musical Association no. 128.1. 98–122.
Zobacz w Google Scholar

Auslander Philip. 2008. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Routledge. London, New York.
Zobacz w Google Scholar

Bakke Monika. 2010. Bio-transfiguracje: sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Barthes Roland. 1977. Image Music Text. Stephen Heath (transl.). New York.
Zobacz w Google Scholar

Butler Judith. 1996. “Burning Acts: Injurious speech”. U. Chi. L. Sch. Roundtable. vol. 3.
Zobacz w Google Scholar

Cadilhe, Orquídea. 2016. “Cher’s Music Videos. Gender as a Performative Construction”. CECS-Publicações/eBooks. 103–121.
Zobacz w Google Scholar

Cusick Suzanne G. 1999. Gender, Musicology, and Feminism. In: Rethinking Music. Nicholas Cook and Mark Everist (eds.). Oxford. 471–98.
Zobacz w Google Scholar

Dickinson Kay. 2001. “Believe’? Vocoders, Digitalised Female Identity and Camp”. Popular Music no. 20.3. 333–347.
Zobacz w Google Scholar

Dunsby Jonathan. 2009. “Roland Barthes and the Grain of Panzéra’s Voice”. Journal of the Royal Musical Association no. 134.1. 113–132.
Zobacz w Google Scholar

Goldin-Perschbacher Shana. 2008. Sexuality, Listening, and Intimacy: Gender Transgression in Popular Music, 1993–2008. ProQuest.
Zobacz w Google Scholar

Halberstam J. Jack and Judith Halberstam. 2005. In a queer time and place: Transgender Bodies, Subcultural Lives: 3. New York.
Zobacz w Google Scholar

Halberstam Jack. 2017. Trans: A Quick and Quirky Account of Gender Variability. Vol. 3. California.
Zobacz w Google Scholar

Haraway Donna. 2006. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century. In: The Transgender Studies Reader. Susan Stryker and Stephen Whittle (eds.). New York, London. 103–119.
Zobacz w Google Scholar

Hayles N. Katherine. 2008. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Knapik Rozalia. 2015. Sztuczny Bóg. Kulturowe wizerunki Osobliwości. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Loza Susana. 2001. “Sampling (hetero) sexuality: diva-ness and discipline in electronic dance music”. Popular Music no. 20.3. 349–357.
Zobacz w Google Scholar

More Max. 2003. Principles of Extropy. Extropy Institute. http://www.extropy.org (access: 13.10.2020).
Zobacz w Google Scholar

Muñoz José. 2009. Cruising Utopia: The There and Then of Queer Theory. New York.
Zobacz w Google Scholar

Preciado Beatriz. 2013. Testo Junkie: Sex, Drugs, and Biopolitics in the Pharmacopornographic Era. The Feminist Press at CUNY. New York.
Zobacz w Google Scholar

Reynolds Simon. 2018. How Auto-Tune Revolutionized the Sound of Popular Music. Pitchfork. https://pitchfork.com/features/article/how-auto-tune-revolutionizedthe-sound-of-popular-music/(access: 13.10.2020).
Zobacz w Google Scholar

Stryker Susan. 1998. “The Transgender Issue: An introduction”. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies no. 4(2). 145–158.
Zobacz w Google Scholar

Sullivan Nikki. Transmogrification: (Un) Becoming Other. In: The Transgender Studies Reader. Susan Stryker and Stephen Whittle (eds.). New York, London. 552–564.
Zobacz w Google Scholar

Tawa Nicholas E. 1990. The Way to Tin Pan Alley: American Popular Song, 1866–1910. New York.
Zobacz w Google Scholar

Wilson Carl. 2014. Let’s Talk About Love: Why Other People Have Such Bad Taste. New York.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.