Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji
PDF

Słowa kluczowe

lockdown versions
homerecording
music
pandemic
concerts lockdown versions
muzyka
pandemia
koncerty
homerecording

Jak cytować

Okólski, M., & Nożyński, S. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(4), 63–79. https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.5

Abstrakt

Artykuł skupia się na funkcjonowaniu muzyki w sytuacji pandemicznej izolacji. Zawiera przykłady zapośredniczonej technologicznie dźwiękowej aktywności, zarówno po stronie twórców, jak i odbiorców. W polu zainteresowania autorów znalazły się między innymi: homerecording, amatorskie teledyski, domowe covery i wszelkie inne wykonania online, formuła one-man band, pandemiczne playlisty, akcje internetowe oraz lockdown versions, jako nowe zjawisko muzyczne w sieci. W tekście przedstawiono wiele spostrzeżeń związanych z funkcjonowaniem kultury muzycznej, wystrzegano się sądów krytyczno-wartościujących względem muzyki.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.5
PDF

Bibliografia

Arbo Alessandro. 2019. Music and Technical Reproducibility. A Paradigm Shift. W: Musical Listening in the Age of Technological Reproduction. Gianmario Borio (red.). London. 53–67.
Zobacz w Google Scholar

Atys Szymon. 2020. „Izolowane narracje”. Glissando nr 38. 72–76.
Zobacz w Google Scholar

Bartlett Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokrację (i jak możemy ją ocalić). Krzysztof Umiński (przeł.). Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Bartoszek Adam, Danecki Bartosz. 2020. Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Brennan Matt. 2015. One Is the Loneliest Number: “One-Man Bands” and Doing-It-Yourselves versus Doing-It-Alone. W: Keep It Simple, Make It Fast! An Approach to Underground Music Scenes t. 1. Paula Guerra, Tânia Moreira (red.). Porto. 253–264.
Zobacz w Google Scholar

Brooker Charlie, Jones Annabele, Arnopp Jason. 2019. Czarne lustro. Po drugiej stronie. Michał Jóźwiak (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Eriksson Maria, Fleischer Rasmus, Johansson Anna, Snickars Pelle, Vonderau Patrick. 2020. „Jak działa Spotify? We wnętrzu mechanizmów streamingu muzyki”. Szymon Ozimek (przeł.). Glissando nr 38. 26–33.
Zobacz w Google Scholar

Gazmer Subham P., Bandopadhyay Sanjoy, Mohan Rama K.R. 2020. „COVID-19 Pandemic Lockdown and Music Listening: A Case Study in Sikkim Himalayas”. Journal of the Social Sciences nr 48. 1750–1767.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua. 2018. Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze. Michał Wróblewski (przeł.). Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Krajewski Marek, Frąckowiak Maciej, Kubacka Małgorzata, Rogowski Łukasz. 2021. The Bright Side of the Crisis. The Positive Aspects of the COVID-19 Pandemic According to the Poles, European Societies. S777–S790. DOI: 10.1080/14616696.2020.1836387.
Zobacz w Google Scholar

Małanicz-Przybylska Maria. 2020. Muzyczne rytuały w czasach zarazy. http://dx.doi.org/10.12775/lud104.2020.13. (dostęp: 27.12.2021). 299–319.
Zobacz w Google Scholar

Nieborg David B., Duffy Brook E., Poell Thomas. 2020. „Studying Platforms and Cultural Production: Methods, Institutions and Practices”. Social Media & Society. 1–7.
Zobacz w Google Scholar

Nieborg David B., Poell Thomas. 2018. „The Platformization of Cultural Production: Theorizing the Contingent Cultural Commodity”. New Media & Society t. 20(11). 4275–4292.
Zobacz w Google Scholar

Nożyński Szymon, Okólski Marek. 2019. „Muzyka bez nośnika? Powietrze, chmury i strumienie oraz cyfry, taśmy i winyle w walce o pierwosłuch lub zapomnienie”. Przegląd Kulturoznawczy nr 39. 51–67.
Zobacz w Google Scholar

Pasternak Magdalena. 2020. „Od gąszczu kabli do sieci bezprzewodowej”, Glissando nr 38, 78–82.
Zobacz w Google Scholar

Piotrowski Grzegorz. 2016. Muzyka popularna – nasłuchy i namysły. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Sierzputowski Konrad. 2018. Słuchając hologramu. Cielesność wirtualnych zespołów animowanych. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Yu-Cheong Yeung Timothy. 2020. „Did the COVID-19 Pandemic Trigger Nostalgia? Evidence of Music Consumption on Spotify”. Covid Economies. 154–181.
Zobacz w Google Scholar

Netografia:
Zobacz w Google Scholar

http://glissando.pl/aktualnosci/audiosfera-epidemii-wstepny-zarys-postscriptum-do-glissanda-36/ (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

http://socjologia.amu.edu.pl/publikacje/504-zycie-codzienne-w-czasach-pandemii-pelny-raport (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://gazetawroclawska.pl/niezwykly-koncert-zespolu-neony-we-wroclawskim-przejsciu-swidnickim-zobacz/ar/c1-15500220 (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://localspins.com/top-2020-stories-covid-19-songs-for-the-apocalypse-playlist-local-spins/ (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://online.berklee.edu (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://plus.gazetakrakowska.pl/media-elektroniczne-zbyt-wasko-uzywane/ar/c15-14593407 (dostęp: 10.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://polifonia.blog.polityka.pl/2020/04/07/10-waznych-plyt-ktore-powstaly-w-domu/ (dostęp: 14.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://soundation.com (dostęp: 16.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://spotify.prowly.com/92450-czego-sluchaja-uzytkownicy-spotify-podczas-kwarantanny (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://technolifewise.org/courses/folo-fomo-fonk/ (dostęp: 9.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.aarp.org/entertainment/music/info-2020/coronavirus-pandemic-song-playlist.html (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.audiotool.com (dostęp: 16.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.bandlab.com (dostęp: 16.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.billboard.com/articles/columns/pop/9335531/coronavirus-quarantine-music-events-online-streams (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.economist.com/prospero/2020/06/15/the-pandemic-has-brought-about-a-home-studio-boom (dostęp: 14.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.grammy.com/grammys/news/love-lockdown-grammycom-staff-playlists-get-you-through-covid-19-quarantine (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.npr.org/series/tiny-desk-concerts/ (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.soundtrap.com (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.spotify.com (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.stageit.com (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.ted.com/talks/bill_gates_the_next_outbreak_we_re_not_ready/transcript? language=pl#t-67623 (dostęp: 10.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.thamesvalleyrelief.com/covid-19-playlist/ (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.theatlantic.com/newsletters/archive/2020/05/covid-19-playlist-for-partying-alone/612049/ (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/channel/UCRpdKithfG65rWvtsQt0TDQ (dostęp: 24.11.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/channel/UCZ5fcCDgq2xEo6niWSr3dVg (dostęp: 14.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=9lCFaSL9aSE (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=Ekxk_9eLIxg (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=i63c3Wg5CEs (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=KWt2-lUpg-E (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=mM9svvfhLxc (dostęp: 26.03.2021)
Zobacz w Google Scholar

https://www.rollingstone.com/music/music-features/robert-fripp-toyah-willcox-interview-quarantine-videos-girls-girls-girls-1145620/ (dostęp: 26.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=P_m2CZU9vdk (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=SYJCYr1I-Sk (dostęp: 14.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=X1Vyu5rrRzk (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=yQ1nVnxu3ec (dostęp: 24.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=YvIo6onJf54 (dostęp: 15.03.2021).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.