Sztuczny człowiek w internecie. Kim są wirtualni influencerzy?
PDF

Słowa kluczowe

wirtualny influencer
sztuczny człowiek
influencer
media społecznościowe
wirtualni ludzie virtual influencer
artifical human
influencer
social media
virtual humans

Jak cytować

Łukomska, M. (2022). Sztuczny człowiek w internecie. Kim są wirtualni influencerzy?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(2), 63–75. https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.4

Abstrakt

Artykuł przedstawia fenomen wirtualnych influencerów, którzy zyskują popularność dzięki swojej aktywności w popkulturze i w mediach społecznościowych. Jego celem jest uporządkowanie dotychczasowej wiedzy na ich temat. W celu zilustrowania zagadnienia za pomocą metody studium przypadku w artykule opisana została instagramowa gwiazda Miquela i influencerzy z Aww Inc. Na wybranych przykładach zaprezentowano modele i sposoby funkcjonowania tych bytów w dzisiejszych czasach.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.2.4
PDF

Bibliografia

Black Daniel. 2008. „The Virtual Ideal. Virtual Idols, Cute Technology and Unclean Biology”. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies t. 22, nr 1. 37–50.
Zobacz w Google Scholar

Black Taylor C. 2019. „Just a Robot Keeping It Real. Lil Miquela, Instagram, and the Performance of Authenticity”. tba: Journal of Art, Media, and Visual Culture t. 1, nr 1. „FAKE”. https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/tba/issue/view/892. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Burden David, Savin-Baden Maggi. 2019. Virtual Humans Today and Tomorrow. Boca Raton.
Zobacz w Google Scholar

Crystal Abidin. 2018. Internet Celebrity. Understanding Fame Online. Bingley.
Zobacz w Google Scholar

Gibson William. Idoru. Zbigniew A. Królicki (przeł.). Katowice.
Zobacz w Google Scholar

KA Yan Lam. 2016. „The Hatusne Miku Phenomenon. More Than a Virtual J-Pop Diva”. The Journal of Popular Culture t. 49, nr 5. 1107–1124.
Zobacz w Google Scholar

Kaplan Frédéric. 2004. „Who Is Afraid of the Humanoid? Investigating Cultural Differences in the Acceptance of Robots”. International Journal of Humanoid Robotics t. 1, nr 3. 1–16.
Zobacz w Google Scholar

Konefał Sebastian Jakub. 2013. Corpus futuri. Literackie i filmowe wizerunki postludzi w anglosaskiej fantastyce naukowej oraz ich komiksowe i telewizyjne reinterpretacje. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

MacDorman Karl F., Vasudevan Sandosh K., Chin-Chang Ho. 2009. „Does Japan Really Have Robot Mania? Comparing Attitudes by Implicit and Explicit Measures”. AI & Soc t. 23, nr 4. DOI 10.1007/s00146-008-0181-2.
Zobacz w Google Scholar

Magnenat-Thalmann Nadia, Thalmann Daniel. 2004. An Overview of Virtual Humans. W: Handbook of Virtual Humans. Nadia Magnenat-Thalmann, Daniel Thalmann (red.). Chichester West Sussex. 1–26.
Zobacz w Google Scholar

Marwick Alice E. 2019. The Algorithmic Celebrity. W: Microcelebrity Around the Globe. Crystal Abidin. Megan Lindsay Brown (red.). Bingley. https://doi.org/10.1108/978-1-78756-749-820181015. (dostęp: 19.05.2022).
Zobacz w Google Scholar

Radkowska-Walkowicz Magdalena. 2008. Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Robinson Ben. 2020. „Towards an Ontology and Ethics of Virtual Influencers”. Australasian Journal of Information Systems t. 24, Selected papers from the 2019 AiCE Conference. https://journal.acs.org.au/index.php/ajis/article/view/2807. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Travers Christopher Travers. 2020. What Is a Virtual Influencer? Virtual Influencers, Defined and Explained. https://www.virtualhumans.org/article/ what-is-a-virtual-influencer-virtual-influencers-defined-and-explained. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Wojciechowski Piotr. 2013. „Jak człowiek stworzył człowieka. Geneza zjawiska sztucznych ludzi w kulturze”. Kultura Popularna nr 2(36). 94–111.
Zobacz w Google Scholar

@imma.gram. Post z 28 grudnia 2020. https://www.instagram.com/p/ CJVUr46DsW6/? utm_source=ig_web_copy_link. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

@lilmiquela. Post z 19 kwietnia 2018. https://www.instagram.com/p/ BhwuJcmlWh8/? utm_source=ig_embed. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Asia Trend. Japanese Virtual Model Imma. https://asiatrend.org/lifestyle/fashion/ japanese-virtual-model-imma/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Bartneck Christoph [i in.]. 2007. The Influence of People’s Culture and Prior Experiences with Aibo on Their Attitude towards Robots. https://www.researchgate.net/publication/ 225723796_The_influence_of_people’s_culture_and_prior_experiences_with_ Aibo_on_their_attitude_towards_robots. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Black Daniel. 2006. FCJ-054 Digital Bodies and Disembodied Voices. Virtual Idols and the Virtualised Body. https://nine.fibreculturejournal.org/ fcj-054-digital-bodies-and-
Zobacz w Google Scholar

-disembodied-voices-virtual- idols-and-the-virtualised-body/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Eror Aleks. Meet Lil Miquela, the AI Influencer. https://www.highsnobiety.com/p/ lil-
Zobacz w Google Scholar

-miquela-cover-story-issue-16/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Hatsune Miku. bdw. https://ethnomuseum.pl/projekty/hatsune-miku/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

IKEA Japan Launched a 72-hour Experience in Harajuku Shop Window: Virtual Model imma Lived in the Real World. https://workshowcase.net/ikea-harajuku-with-imma-awards. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

imma. https://aww.tokyo/vhuman/imma/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

imma featured in Forbes Women “Women of the Year 2020”. 2020a. https://aww.tokyo/news/2020/12/272/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

imma’s invites everyone to visit her house in Animal Crossing. 2020b. https://aww.tokyo/news/2020/12/268/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

immaten. https://www.diesel.co.jp/art/en/immaten/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Influencer. Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/msr/szukaj/influencer. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby ubiegać się o oznaczenie potwierdzające weryfikację na Instagramie?. https://help.instagram.com/312685272613322?helpref=uf_permalink. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

The Mini Electric Launched by Miquela. https://www.mini.com/en_MS/home/automotive/launchedby.html. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Miquela. I’m Miquela, a Real-Life Robot Mess. https://www.youtube.com/watch?v=6bn3tUUtj2M. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Petrarca Emilia. Everything We Know about the Feud between These Two Computer - Generated Instagram Influencers. https://www.thecut.com/2018/04/lil-miquela-hack-instagram.html. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Strona główna Aww Inc. https://aww.tokyo/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

TIME STAFF. 2018. The 25 Most Influential People on the Internet. https://time.com/5324130/most-influential-internet/. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Wolff W. D. bdw. Kyoko Date—Virtual Idol: A Retrospective View. http://www.wdirewolff.com/jkyoko.htm. (dostęp: 29.10.2021).
Zobacz w Google Scholar

Gwiezdne wojny, część IV: Nowa nadzieja (Star Wars: Episode IV – A New Hope). 1977. George Lucas (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Łowca androidów (Blade Runner). 1982. Ridley Scott (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Matrix (The Matrix). 1999. Lilly Wachowski i Lana Wachowski (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Terminator (The Terminator). 1984. James Cameron (reż.).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.