Gra czy film interaktywny? Czyli o wizualności współczesnych produkcji cRPG na przykładzie gry "Wiedźmin 2"
PDF

Słowa kluczowe

wizualność
las fikcji
narracja dynamiczna
intro
introdukcja
interaktywność
visuality
fictional woods
dynamic narration
introduction
interactivity
immersion

Jak cytować

Świątek, P. (2013). Gra czy film interaktywny? Czyli o wizualności współczesnych produkcji cRPG na przykładzie gry "Wiedźmin 2". Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 5, 162–168. Pobrano z https://studiadecultura.up.krakow.pl/article/view/1479

Abstrakt

A game or an interactive movie? On the visuality of modern cRPG productions on the example of "The Witcher 2"

In the article, it is pointed out that in modern computer games extended narratives aregradually abandoned while more emphasis is put on visuality and film-like character of the image, and on mimetism, understood not entirely as copying the reality, but as film realism, or following the popular cinematic schemas. One of the means to achieve this goal is using dynamic shooting and interludes that comply with the principles of film making; it is applied, among others, to increase the attractiveness of the message. The examples discussed here are the introductions from two games: The Witcher 1 and The Witcher 2. The conclusion is in fact a question: is a contemporary gameplayer an actual player, or rather a viewer?

PDF

Bibliografia

Stasieńko J. (2005), Alien vs. Predator – gry komputerowe a badania literackie, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Wałaszewski Z. (2005), Interaktywność gier komputerowych, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wałaszewski Z. (2007), Audiowizualność gier komputerowych, [w:] Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, t. 1, red. A. Surdyk, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.