Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą
PDF

Słowa kluczowe

tożsamość
transmedialność
narracja
modernizm
ponowoczesność
teatr
performans
identity
transmedial
narrative
modernism
postmodernism
theatre
performance

Jak cytować

Pieniążek, M. (2014). Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 5, 238–250. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1486

Abstrakt

Transmedial “self”: the performative subject in a relation with culture

The author discusses the performative production of identity by the reception of films, theatre and installation art space. The author emphasizes the transgressive way of participation in cyberspace. Modernist, “locating” aesthetics (Racławice Panorama, Wrocław) is shown in contrast to the aesthetics of the performative spectacle of W. Ziemilski’s Prolog (Ochota Theatre, Warsaw 2011). Reception of the Racławice Panorama and the Prolog is presented in the context of postmodern identity construction. Its ontic foundation appears to be the transmedial I arising in the course of daily interaction with culture, both in the reality and the virtual space.

PDF

Bibliografia

Borowski M., Sugiera M. (2007), Nowe media/nowe rzeczywistości, [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Dobroczyński B. (2000), Transpersonalna koncepcja tożsamości, [w:] Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Fischer-Lichte E. (2008), Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Gergen K.J. (2007), Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Grau O. (2003), Virtual Art. From Illusion to Immersion, przeł. G. Custance, Cambridge–London.
Zobacz w Google Scholar

Jenkins H. (2008), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kluszczyński R.W. (2008), Doświadczenie – pamięć – tożsamość. Doświadczenie medialne jako fundament hybrydycznej tożsamości, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny – paradygmaty – dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kluszczyński R.W. (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła- instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kosiński D. (2007), Bądź realistą – żądaj niemożliwego. O tzw. realizmie w aktorstwie teatralnym, [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kubiński G. (2008), Narodziny podmiotu wirtualnego. Narracja. Dyskurs. Deixis, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Markowski M.P. (2007), Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Reeves B., Nass C. (1996), The media equation: how people treat computers, television, and new media like real people and places, Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Rosińska Z. (2001), Blaustain. Koncepcja odbioru mediów, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Tylikowska A. (2000), Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Vattimo G., Paterlini P. (2011), Nie być Bogiem. Autobiografia na cztery ręce, przeł. K. Kasia, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Ziemilski W. (reż.) (2011), Prolog, prem. X 2011, Teatr Ochota, Warszawa/KRT.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.