Filmowe adaptacje "Draculi" Brama Stokera. Od Murnaua do Coppoli
PDF

Słowa kluczowe

dracula
wampir
krew
seksualizacja
liminalność
ewolucja postaci
kultura popularna
Dracula
vampire
blood
sexualization
liminal
evolution of the form
popular culture

Jak cytować

Rawski, J. (2014). Filmowe adaptacje "Draculi" Brama Stokera. Od Murnaua do Coppoli. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 5, 251–262. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1487

Abstrakt

Film adaptations of "Dracula" by Bram Stoker: from Murnau to Coppola

Bram Stoker’s Dracula (1897) is the most important and most renowned vampire novel, which inspired entire generations of filmmakers. The vampiric count, “with figure of eternal desire - and what’s more, both male and female, homo- and heterosexual” (to quote Maria Janion), had an influence on mass imagination of readers and spectators. In the twentieth century, Friedrich Wilhelm Murnau, Tod Browning, Werner Herzog and Francis Ford  Coppola created the most important film adaptations of the Irish writer’s novel. By analyzing these four cinematic images, we can see the evolution of the vampire: how human features were attributed to him and how his sexualization proceeded (particularly in the F.F. Coppola’s movie). Four movie interpretations of Dracula’s character - vampire-monster, vampire-dandy, suffering vampire, vampire-tragic lover - were far from the actual image of the title character from Bram Stoker’s work. There are clear differences between the hero of the novel and his movie equivalents.

PDF

Bibliografia

Ariès P. (1992), Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bulatović M. (1992), Dracula, życie prawdziwe, przeł. D.J. Ćirlić, „Literatura na Świecie”, nr 8–9, s. 282–334.
Zobacz w Google Scholar

Bürger G.A. (1963), Lenora, [w:] Niemiecka ballada romantyczna, oprac. Z. Ciechanowska, BN II 142, Wrocław, s. 43–52.
Zobacz w Google Scholar

Cazacu M. (2007), Drakula, przeł. B. Biały, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Czamańska I. (2003), Drakula. Wampir, tyran czy bohater?, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Davidson G. (1998), Słownik aniołów w tym aniołów upadłych, przeł. J. Ruszkowski, Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Fulińska A. (2008), Posłowie, [w:] B. Stoker, Dracula, przeł. M. Król, Kraków, s. 361–364.
Zobacz w Google Scholar

Gemra A. (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Gemra A. (2009), Motywy i stereotypy melodramatyczne w wybranych utworach wampirycznych, [w:] Fantastyczność i cudowność. Fantasy w badaniach naukowych, red. T. Ratajczak i B. Trocha, Zielona Góra, s. 103–120.
Zobacz w Google Scholar

Janion M. (1996), Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Janion M. (1980), Odnawianie znaczeń, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Janion M. (2007), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Janion M. (2008), Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

King S. (2009), Danse Macabre, przeł. P. Braiter i P. Ziemkiewicz, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kletkowski P. (2010), Nosferatu, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 28–33.
Zobacz w Google Scholar

Kokot J. (2008), Pisanie jako modelowanie świata. „Dracula” Brama Stokera, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, s. 101–118.
Zobacz w Google Scholar

Kolasińska I. (2003), Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Kolasińska I. (1997), Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, [w:] Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Kraków, s. 51–64.
Zobacz w Google Scholar

Kołodyński A. (2010), Hammer: gniazdo wampirów, [w:] K.M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon, Bielsko-Biała, s. 187–192.
Zobacz w Google Scholar

Kołodyński A. (1986), Seans z wampirem, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kuczok W. (2009), Moje projekcje. Lęki i pragnienia widza kinowego, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Meyer S. (2009), Zmierzch, przeł. J. Urban, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Mickiewicz A. (1986), Romantyczność, [w:] idem, Wybór poezyj, t. 1, oprac. C. Zgorzelski, BNI 6, Wrocław, s. 99–103.
Zobacz w Google Scholar

Paszylk B. (2006), Leksykon filmowego horroru, Michałów–Grabina.
Zobacz w Google Scholar

Roux J.-P. (1994), Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Perek, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Stoker B. (2008), Dracula, przeł. M. Król, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Suckling N. (2010), Wampiry, przeł. P. Maksymowicz, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Turner V. (2005), Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Walc K. (2006), Drakula („Dracula”), [w:] Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, s. 116–117.
Zobacz w Google Scholar

Wałaszewski Z. (1999), Nowe oblicza Draculi. Wampir w lustrze XX-wiecznych mediów, rozprawa doktorska (maszynopis), Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.