Kairos fotografii – moment i wartość
PDF

Słowa kluczowe

kairos
okamgnienie
fotografia cyfrowa
iluzja przedstawienia
sztuka-fotografia
Georges Rousse
kadrowanie
anamorfoza
niematerialne rzeźby
heterotopia
heterochronia
split second
digital photography
illusion of presentation
art-photography

Jak cytować

Spalińska-Mazur, J. (2014). Kairos fotografii – moment i wartość. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 2, 27–37. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1570

Abstrakt

Kairos of photography - the moment and value

Since we have handed over the manufacturing process to machines, the art-photography reaches the limit where creation is identified with cropping. The article essentially focuses on works by Georges Rousse, who can hardly be placed in the indicated paradigm and who often declares that his painting interventions in places of different architecture result from his drive for sanctification of the places that may disappear or become empty. In case of this type of activities, we are not dealing with the reflection of the actual history of the places or a narrative that can be presented, but with the exploration of the possible time orders - not so much logical as imaginary; we are dealing with a higher register of sensations - with heterotopia. Geometric and monochromatic paintings that Rousse creates, based on simple architectural patterns to better modify the perception, disappear along with the places that contain them. The explosive moment of this art-photography, its kairos, urges the audience to learn the mystery of the documented places; to travel in search of their original shape and energy.

PDF

Bibliografia

Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Baudrillard J. (2009), Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni, przeł. S. Królak, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bergson H. (1963), Myśl i ruch. Wstęp do metafizyki. Intuicja filozoficzna. Postrzeżenie zmiany, przeł. P. Beylin i K. Błeszyński, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Entretien entre Philippe Piguet et Georges Rousse [Catalogue de l’exposition Georges Rousse au Musée de Châteauroux décembre 2003 – février 2004], 2003–2004, http://www.georgesrousse.com/informations/textes.html [dostęp 08.09.2011].
Zobacz w Google Scholar

Elsaesser T. (2001), Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas, przeł. A. Wilczyńska i E. Majewska, „Kwartalnik Filmowy” nr 35–36.
Zobacz w Google Scholar

Flusser V. (2004), Ku filozofii fotografii, przeł. J. Maniewski, Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. (1966), Les Hétérotopies – [Radio Feature 1966, 1/3], http://www.youtube.com/watch?v=RC7qhps2HMM&NR=1 [dostęp 05.09.2011].
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. (1984), Des espaces autres. Hétérotopies, http://foucault.info/documents/hetero-Topia/foucault.heteroTopia.fr.html [dostęp 05.09.2011].
Zobacz w Google Scholar

Foucault M. (2006), O innych przestrzeniach. Heterotopie, przeł. M. Żakowski, „Kultura Popularna” nr 2, s. 7–13.
Zobacz w Google Scholar

Freier M.R. (2006), In the midst of the ordinary time (kronos), extraordinary time (kairos) happens, http://www.whatifenterprises.com/whatif/whatiskairos.pdf [dostęp 19.12.2010].
Zobacz w Google Scholar

Lupin J./G. Rousse (2000), Georges Rousse 1981–2000, Centro Gallego De Arte Contemporánea (CGAC), Saint-Jacques-de-Compostelle.
Zobacz w Google Scholar

Murch W. (2006), W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, przeł. K. Karpińska, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Picazo G. (2003–2004), Georges Rousse: Matérialiser la lumière, http://presse.nice.fr/document/DP-George-Rousse.pdf [dostęp 03.09.2011].
Zobacz w Google Scholar

Rouillé A. (2007), Fotografia. Miedzy dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Sipiora P. (2002), Introduction. The Ancient Concept of Kairos, w: Rhetoric and Kairos: Essays in History, Theory, and Praxis, Ph. Sipiora and J.S. Baumlin (ed.), SUNY Press, State University of New York Press.
Zobacz w Google Scholar

Wielka encyklopedia PWN (2003), t. 13, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Wodziński C. (2010), Kairos. Konferencja w Todtnaubergu Celan-Heidegger, Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Zespół „Krytyki Politycznej”, 2007, Krytyki politycznej przewodnik lewicy. Idee, daty, fakty, pytania i odpowiedzi, http://www.przewodniklewicy.pl/przewodniki.php, [dostęp 05.09.2011].
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.