Polskie vs. czeskie lekcje zdalne. 3:0 dla Czechów
PDF

Słowa kluczowe

język polski
język czeski
edukacja medialna
pandemia
komunikacja wizualna Polish language
Czech language
media education
pandemic
visual communication

Jak cytować

Pieniążek, M. (2022). Polskie vs. czeskie lekcje zdalne. 3:0 dla Czechów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 14(4), 67–81. https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.6

Abstrakt

W artykule porównuję lekcje zdalne realizowane przez stacje telewizyjne w Polsce i w Czechach w czasie lockdownu. Sprawdzam, jak z wyzwaniami edukacyjnymi doby pandemii poradzili sobie medialni producenci i nauczyciele, weryfikuję wykorzystanie nowych technologii. Ogólna kultura cyfrowa i medialna twórców analizowanych zajęć wyraźnie wpływa na sposób ich mediatyzacji. Próbuję komparatystycznie uchwycić dominujące zasady metodyczne, metodologiczne oraz medialne w produkcjach polskich i czeskich. We wnioskach wskazuję na znaczące różnice w strukturze lekcji, wynikające z odmiennych kompetencji humanistycznych i medialnych ich twórców.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.4.6
PDF

Bibliografia

Buchner Anna, Majchrzak Marta, Wierzbicka Maria. 2020. Edukacja zdalna w czasie pandemii.
Zobacz w Google Scholar

Raport z badań I. Warszawa. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [dostęp: 8.09.2020].
Zobacz w Google Scholar

Dancewicz Małgorzata. 2019. Performans postmedialny. Współczesny kontekst technologiczny działań performatywnych. Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Kowalski Jacek. 2020. Eksperci o „Szkole z TVP”: pospolite ruszenie nie może dobrze działać, hejt wobec nauczycieli niesłuszny. Wirtualnemedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szkola-z-tvp-lekcje-nauczyciele-opinie-pospolite-ruszenie-nie-moze-dobrze-dzialac-hejt-wobec-nauczycieli-niesluszny [dostęp: 10.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

Kujawsko-Pomorska e-Szkoła. 2020. Język polski – liceum.ł Youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLpWWN9TTWabS94G4DEop8NA2PVh3hoLtb [dostęp: 8.01.2022].
Zobacz w Google Scholar

Nycz Ryszard. 2006. „O nowoczesności jako doświadczeniu”. Teksty Drugie 3. 4–9.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2013. Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Paolo Di Ezequiel, Thompson Evan. 2014. The Enactive Approach.W: The Routledge Handbook of Embodied Cognition. Lawrence Shapiro (red.). London.
Zobacz w Google Scholar

PAP. 2020. „Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki”. Dziennik.pl. Pomyłki nauczycieli w „Szkole z TVP”. Telewizja publiczna odpiera ataki – Dziennik.pl [dostęp: 9.03.2022].
Zobacz w Google Scholar

Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ptaszek Grzegorz. 2019. Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Raport Ministra MEN. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. 2020. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Sanakiewicz Marcin. 2020. Telewizja i performans. Eksperyment z myślenia o mediach, codzienności i polityce. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020a. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-2-31032020,47340266 [dostęp: 8.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020b. Klasa VIII. Język polski. Lekcja 3. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-3-01042020,47340335 [dostęp: 8.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

Szkoła z TVP. 2020c. Klasa IV. Język polski. Lekcja 2. TVP VOD. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-4,jezyk-polski-lekcja-2-11052020,47773072 [dostęp: 8.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

TV Metro. 2020. Korki.tv. Player. https://player.pl/programy-online/korkitv-odcinki,26043 [dostęp: 2.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

UčíTelka: Praha. 2020a. https://edu.ceskatelevize.cz/video/6447-ucitelka-4-tr-praha?vsrc=video&vsrcid=ucitelka-1-tr-pismeno-h&backlink=6g9c3 [dostęp: 15.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

UčíTelka. 2020b. Předměty: Český jazyk – UčíTelka – Česká televize (ceskatelevize.cz) [dostęp: 15.02.2022].
Zobacz w Google Scholar

Uryga Zenon. 1996. Godziny polskiego. Z zagdanień kształcenia literackiego. Waszawa–Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Wierzbicka Agnieszka. 2019. Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.