Speculation over the Love for Rock Music. Media Constructions of Groupies Between the 1960s and 1970s
PDF (English)

Słowa kluczowe

groupies
rock music
media
female fans groupies
muzyka rockowa
media
fanki

Jak cytować

Karbownik, K. (2021). Speculation over the Love for Rock Music. Media Constructions of Groupies Between the 1960s and 1970s. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(2), 47–56. https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.4 (Original work published 20 grudzień 2021)

Abstrakt

Media muzyczne skonstruowały tożsamość groupies jako obiektów seksualnych i biernych, uległych, nieautentycznych konsumentek muzyki. Stereotyp, choć wciąż jest obecny w kulturze popularnej, spotyka się z krytyką zarówno ze strony samych zainteresowanych, jak i artystów rockowych. W tym artykule podjęto próbę omówienia roli, jaką odegrały groupies w tworzeniu mitu i postaci boga rocka, przy jednoczesnym uwzględnieniu utartych z góry założeń utrwalonych przez popularne media. Uwzględniono narracje z uczestnictwa groupies na budującej się scenie rockowej i metalowej, które stworzyły też osobowość męskiego muzyka rockowego: dzikiego, agresywnego i potężnego. Podstawą dyskusji o groupies i ich roli w budowaniu tożsamości w kontekście muzyki rockowej jest głęboka, retoryczna analiza biografii groupies, materiałów prasowych, filmów, literatury naukowej oraz badania własne.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.4
PDF (English)

Bibliografia

Ayres Chris, Osbourne Ozzy. 2014. Ja, Ozzy. Dariusz Kopaciński (transl.). Czerwonak.
Zobacz w Google Scholar

Bozza Anthony, Lee Tommy. 2004. Tommyland. New York.
Zobacz w Google Scholar

Burks John, Hopkins Jerry. 1970. Groupies and Other Girls: A Rolling Stone Special Report. New York.
Zobacz w Google Scholar

Cline Cheryl. 1992. Essays from Bitch: The Women’s Newsletter with Bite. In: The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Lisa A. Lewis (ed.) London.
Zobacz w Google Scholar

Davis Steven. 2008. Młot bogów: Saga Led Zeppelin. Marta Szelichowska-Kiziniewicz (transl.). Czerwonak.
Zobacz w Google Scholar

Davies Helen. 2001. “All rock and roll is homosocial: The representation of women in the British rock music press”. Popular Music no. 20(3).
Zobacz w Google Scholar

Des Barres Pamela. 1987. I’m With the Band: Confessions of a Groupie. New York.
Zobacz w Google Scholar

Des Barres Pamela. 1992. Take Another Little Piece of My Heart: A Groupie Grows Up. New York.
Zobacz w Google Scholar

Des Barres Pamela. 2007. Let’s Spend the Night Together. Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Frith Simon, Horne Howard. 1987. Art into Pop. New York.
Zobacz w Google Scholar

Frith Simon, McRobbie Angela. 1978. Rock and Sexuality. London.
Zobacz w Google Scholar

Forrest Rebecca. 2010. Mud shark: Groupies and the construction of the heavy metal rock God. In: The Metal Void: First Gatherings. Niall W.R. Scott, Imke Von Helden (eds.). Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Forsyth Craig J., Thompson Carol Y. 2007. “Helpmates of the rodeo: Fans, wives and groupies”. Journal of Sports and Social Issues no. 31(4).
Zobacz w Google Scholar

Hill Rosemary L. 2014. “Reconceptualising Hard Rock and Metal Fans as a Group: Imaginary Community”. International Journal of Community Music no. 7(2).
Zobacz w Google Scholar

Karbownik Karolina. 2017. “Seks, śmierć i Steel Panther”. Mystic Art no. 1(66).
Zobacz w Google Scholar

O’Reilly Daragh, Larsen Gretchen, Kubacki Krzysztof. 2013. Music, Markets and Consumption. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Rhodes Lisa. 2005. Electric Ladyland: Women and Rock Culture. Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar

Scharrf Virginia. 2003. Twenty Thousand Roads. Women, Movement and the West. Toronto.
Zobacz w Google Scholar

Shepherd John. 1989. Music and male hegemony. In: Music and Society. The Politics of Composition, Performance and Reception. Richard Leppert, Susan McClary (eds.). Cambridge. 152–173.
Zobacz w Google Scholar

Sixx Nikki, Mars Mick, Neil Vince, Lee Tommy, Strauss Neil. 2010. Mötley Crüe. Brud. Michał Kapuściarz (transl). Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Straw Will. 1984. “Characterizing Rock Music Culture: The Case of Heavy Metal”. Canadian University Music Review no. 5(5).
Zobacz w Google Scholar

Warwick, J. 2007. “Book review of «Electric Ladyland: Women and Rock Culture» by Lisa L. Rhodes”. American Studies no. 48(1). Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar

Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal and Its Culture. Boston.
Zobacz w Google Scholar

Whiteley Sheila. 1997. Sexing the Groove: Popular Music and Gender. New York.
Zobacz w Google Scholar

Netography:
Zobacz w Google Scholar

Hilburn Roger. 1969. “Groupie’ Therapy on Rock Scene”. Los Angeles Times. https://latimes.newspapers.com/ (access: 14.09.2020).
Zobacz w Google Scholar

Karbownik Karolina, Annie C. Laviour. „Być jak groupie”. Rock Axxess (15-16) https://issuu.com/rockaxxess/docs/rock_axxess_15-16 (access: 23.08.2020).
Zobacz w Google Scholar

Orloff Kathy 1970. “New Music, New Morality and the Groupie Movement”. Los Angeles Times. https://latimes.newspapers.com/ (access: 14.09.2020).
Zobacz w Google Scholar

Thomas Kevin. 1970. “Groupies. Details Rock Phenomenon” Los Angeles Times https://latimes.newspapers.com/ (access: 14.09.2020).
Zobacz w Google Scholar

Torgeson Dial. 1968. “The New Morality: Is It New or Just in the Open” Los Angeles Times. https://latimes.newspapers.com/ (access: 14.09.2020).
Zobacz w Google Scholar

Filmography:
Zobacz w Google Scholar

Crowe Cameron. 2000. “Almost Famous”, USA.
Zobacz w Google Scholar

Dorfman Rob, Nebard Peter. 1970. “Groupies”, USA.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.