Hortense Belhôte discovers the secrets of painting masterpieces. Queer and camp footprints as a means of a new manifestation and categorization of works in arte.tv
PDF (English)

Słowa kluczowe

Please don’t touch!
film essay
queer
camp
Hortense Belhôte Proszę, nie dotykać!
esej filmowy
queer
kamp
Hortense Belhôte

Jak cytować

Bożek, M. (2021). Hortense Belhôte discovers the secrets of painting masterpieces. Queer and camp footprints as a means of a new manifestation and categorization of works in arte.tv. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 13(4), 146–153. Pobrano z https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/9234

Abstrakt

Hortense Belhôte, francuska historyczka sztuki, stawia pytania o możliwości i granice queerowania arcydzieł światowego malarstwa. Jej cykl filmowych esejów zatytułowany Prosimy nie dotykać! (Merci de ne pas toucher) jest próbą odczytania dzieł, niejednokrotnie uświęconych chrześcijańską tradycją, poprzez tropienie seksualnych artefaktów oraz aluzji, często ukrytych, w obrazach artystów hetero- i homoseksualnych. Queerowanie sztuki to według Belhôte zabawa w ukryte / odkryte z elementami kampowej estetyki: ironii, humoru, teatralności i estetyzmu. Autorka cyklu bawi się konwencją filmową i sprowadza autorów dzieł z parnasu do współczesnej rzeczywistości: pralni, zakładu mechanicznego, gabinetu kosmetycznego, by stworzyć żywe muzeum odgrywane przez osoby nienormatywne (teatralnie odwzorowują one kompozycje obrazów).

PDF (English)

Bibliografia

Babuscio Jack. 2002. Camp Cinema. Kamp and Gay Sensitivity. Cracow.
Zobacz w Google Scholar

Butler Judith. 2008. Uwikłani w płeć. Karolina Krasuska (transl.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Iwasiów Inga. 2004. Gender dla średnio zaawansowanych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Jagielski Sebastian. 2012. “The theory of queer and the Polish cinema”. Review: Przegląd Kulturoznawczy No. 3(13). 11–12.
Zobacz w Google Scholar

Joanna Mizielińska. 2006. Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Larbey Camille. 2021. “Hortense Belhôte: Merci de ne pas toucher”. La Gazette Drouot nr 6.
Zobacz w Google Scholar

Lopate Phillip. 2017. In Search of the Centaur: the Essay Film. In: Essays on the Essay Film. Nora M. Alter and Timothy Corrigan (eds.). New York. 22–34.
Zobacz w Google Scholar

Michalski Maciej. 2003. Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Sontag Susan. 1978. “Notes on the Camp”. Literatura na Świecie No. 9. 21–24.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Downloads

Download data is not yet available.